Vårdgivarwebben / Nyhetsarkiv / Läkemedelsnytt vecka 19 2024
Sidhuvud med Region Värmlands blomstersymbol och två foton. Ett med en spruta och ett med läkemedelspiller i en ask.

Läkemedelsnytt vecka 19 2024

Information från läkemedelscentrum.

Gamla restordrar makuleras av Apoteket

Apoteket har meddelat att restordrar som är äldre än sex månader kommer att makuleras. Det innebär att varorna på de beställningarna inte kommer att levereras. Apoteket kommer att kontakta berörda enheter när en order har makulerats för att uppmärksamma att en ny beställning behöver göras.

Lättare för förskrivare att rekommendera receptfritt

I dagens samhälle ser vi en ökad kunskap om både hälsa och sjukdom hos allmänheten, vilket ökar efterfrågan på vård och skapar förväntningar på att snabbt få en korrekt och effektiv läkemedelsbehandling.

Information till allmänheten - Köp receptfritt

För att minska förväntningarna på receptförskrivning kommer det under våren att visas information, riktad till allmänheten, på skärmar i regionens bussar och vårdcentraler. Budskapet är att prova receptfri egenvård i första hand när det är lämpligt. Information har även gått ut till alla apotek i Värmland.

Receptförskrivning eller hänvisning till receptfritt sortiment?

Vid enklare och kortvariga åkommor av lindrigare karaktär bör patienten hänvisas till receptfritt sortiment. Grundprincipen är att receptfri egenvård rekommenderas vid kortare behandlingstid än tre månader per år. Bedömning sker från fall till fall med utgångspunkt från riktlinjen Förskrivning av receptfria läkemedel och handelsvaror.

Förskrivning av receptfria läkemedel och handelsvaror - Terapigrupp receptfri egenvård (regionvarmland.se)

I många fall blir det både enklare och billigare för patienten att använda receptfria produkter eftersom patienten inte behöver kontakta vården eller betala avgift för receptförskrivning.

Meddelande till ditt apotek – Ny version tillgänglig

För att underlätta rekommendation och hänvisning till receptfritt, uppmanas du som förskrivare att använda blanketten ”Meddelande till ditt apotek”, som har fått ett nytt utseende. En nyhet är också att den kommer att finnas som skrivbar blankett i Cosmic.

Det finns flera fördelar med att använda blanketten:

• Blanketten är ett stöd till dig i patientmöten där utmaningar kan finnas i form av stress, minne eller språkförbistring.
  • En tydlig, nedskriven rekommendation ökar följsamheten till behandling.
  • Om du skriver en individanpassad dosering eller användaranvisning på blanketten underlättar det både för personalen på apoteket och patienten själv.
  • Du kan välja att ge en specifik rekommendation eller att lämna över produktval och vidare råd till kunnig apotekspersonal.

Blanketten kommer att tryckas och skickas ut på A5-block till samtliga vårdcentraler i slutet av maj. Övriga vårdenheter kan beställa blanketten på webben via formuläret nedan. Det går att skriva ut blanketten på terapigrupp receptfri egenvårds webbsida redan nu.

Beställning och länk till utskriftsversion

Kontakta oss om du har frågor

Läkemedelskommittén i Värmland, epost: lakemedelskommitten@regionvarmland.se

Terapigrupp receptfri egenvård

Meddelande till ditt apotek (blankett)

Aktuella restnoteringar, utgående läkemedel och licensläkemedel

Här uppmärksammas ny information från sortimentsrådet. Uppdateringar görs löpande.

Nytt restmeddelande

Flutikason inhalationsspray

Uppdaterat restmeddelande

• Aciklovir koncentrat till infusionsvätska