Grundläggande synsätt – Vi utgår ifrån att vi respekterar varandra – våra olikheter – våra olika åsikter.
Vi är i ett socialt sammanhang och både individen, gruppen och organisationen har ett gemensamt ansvar. Vi skall ha en öppen attityd till att kunna tala om olika konfliktsituationer och mobbningsituationer.
Vi har alla beredskap för att känna igen och vara lyhörda för signaler på mobbning. På skolan har vi kontakt mellan studerande och personal så att ömsesidig information om hur studiemiljön utvecklas, snabbt når alla. Vi har kunskap om mobbning.
Kom ihåg att du har lika stor rätt att vara i skolan och trivas där som alla andra – du duger som du är!
”Mobbning är en form av kränkande behandling eller trakasserier som innebär en upprepad negativ handling när någon eller några medvetet och med avsikt tillfogar eller försöker tillfoga en annan skada eller obehag”.
Skolverket
”Med kränkande särbehandling menas handlingar som riktas mot en eller flera arbetstagare på ett kränkande sätt. Handlingarna kan leda till ohälsa och medföra att de som drabbas hamnar utanför den sociala gemenskapen. Det är värre om det upprepas och pågår under en längre tid. I värsta fall kan det utvecklas till mobbning.
Mobbning definieras som återkommande negativa handlingar över en tidsperiod (oftast minst ett halvår) riktade mot enskilda eller en grupp. I definitionen ingår också att det råder en obalans i makt mellan förövare och offer och att handlingarna leder till att offret ställs utanför den sociala gemenskapen.”
Arbetsmiljöverket
”Det brukar inte kallas mobbning när någon till exempel blir retad eller bortgjord en enstaka gång. Men det är mobbning om det händer flera gånger, och om någon mår dåligt av det. Det spelar ingen roll om det händer på nätet eller utanför.”
UMO