Flera nyheter på Värmlands bokfestival

Årets bokfestival innehåller flera nyheter. Dels kommer årets litteraturpristagare att offentliggöras på bokfestivalen, dels sänds för första gången tre programpunkter från annan ort i Värmland, närmare bestämt från biblioteket i Hagfors. Nytt är också ett samarbete med The Great Journey som skapat programmet till Fantastikscenen.

Nu på fredag, den 13 november klockan 10, öppnar årets upplaga av Värmlands bokfestival. Den är, som vi tidigare har berättat, helt digital och streamas från Nöjesfabriken.

Ricky Andreis är en nöjd festivalgeneral som hoppas värmlänningarna upptäcker möjligheten att följa ett innehåll med både bredd och djup från hemmet eller ett närliggande bibliotek. Vissa bibliotek kommer att sända via storbild.

 Att offentliggörandet av årets Värmlandsförfattare och litteraturstipendiater sker på bokfestivalen är förstås väldigt roligt, det brukar annars ske på bokmässan i Göteborg. Det är också både värdefullt och kul att biblioteket i Hagfors aktivt deltar genom egna sändningar. Det stärker idén och varumärket, att detta är en bokfestival för hela Värmland, säger Ricky Andreis.

Lilla scenens skolprogram med bland andra Elias Wåhlund, Clara Henry och Arkan Asaad övergår kl 12.45 på fredag i Fantastikscenen. 

Först ut på Fantastikscenen är Sarah Fagerström, Rainy Lab. Hon tar upp ungas rätt till digital kultur och pratar om hur vuxna kan jobba med digital spelkultur.

Sändning från Hagfors

Programpunkterna från Hagfors sänds på lördag förmiddag. Klockan 10.00 om skog, bibliotek, konst och Gustavsfors, klockan 12.30 berättar Ninni Schulman om sin självbiografiska bok Flickebarn nr 291 och klockan 14.15 blir det ett panelsamtal om skapandets betydelse i en tid av kris.

I övrigt bjuder programmet som vanligt på många intressanta författare bland andra Mark Levengood, Håkan Nesser och Vigdis Hjorth. Frida Boisen kommer att berätta historien som genomsyrat hennes liv och den följs av en paneldebatt om hur vi kan lyfta vikten av kunskap och krossa några av myterna kring suicid.

Kulturens roll inom dataspel

På fantastikscenen blir det också ett utforskande samtal att möjligheterna att göra spel utanför storstadsregionerna och om kultur som kraft för spelutveckling. Vilka möjligheter ser vi i Värmland? Medverkande är Martin Lindell författare till "Svensk videospelsutveckling från 50-tal till 90-tal" veteran med erfarenhet från förlag, journalisitik, produktion av spel. Linn-Marie Edlund eldsjäl, gamer och projektledare för Nordsken samt producent på Amplifier Game Invest. Jakob Hultcrantz Hansson skådespelare och medlem i Västanåteater samt en passionerad gamer som är nyfiken på att utforska kulturens roll inom dataspel.

Samtalet leds av Patrick Standfast co-founder och projektledare för The Great Journey, Värmlands spelutvecklarcommunity. Med en bakgrund som låtskrivare/producent och världen som arbetsplats leder han nu satsningen för att bygga dataspelsbransch tillsammans med kultur och lokala krafter. 

Spel är kultur. Alla spelar spel om det så är fia med knuff, Minecraft, Roblox eller casual spel i mobilen. Spel är en del av demokratiseringen och en kulturyttring som teater, litteratur, film och musik. Spel kan berätta en story precis som en film. Skillnaden är att det är interaktivt och att spelaren interagerar med berättelsen, hen är medskapare och blir en del av den, säger Patrick Standfast.