Till startsidan
Start /Nyhetsarkiv /Vad gör EU på vätgasområdet?
En lastbil.

Vad gör EU på vätgasområdet?

Förnybar vätgas spelar en nyckelroll för att EU ska uppnå målet om att minska utsläppen av växthusgaser med minst 55 procent till 2030 och vara klimatneutrala till 2050.

Idag har vätgas en relativt liten roll i den övergripande energitillförseln i EU. Vätgas står för ungefär två procent av energimixen och 95 procent av vätgasenergin produceras från fossila bränslen. EU- kommissionen presenterade i maj 2022 sin plan för att bli oberoende av fossila bränslen från Ryssland före 2030 och nå de uppsatta klimatmålen. Planen, som kallas REPowerEU, innehåller målsättningar produktion och import av totalt 20 megaton grön vätgas per år till 2030. Nedan presenteras initiativ och åtgärder som görs på vätgasområdet.

Den europeiska vätgasbanken

EU-kommissionen presenterade i mars en europeiska vätgasbank för att skapa en marknad för grön vätgas och stödja både import och produktion av grön vätgas. Det är idag mer kostsamt att producera vätgas med förnybar energi, det vill säga grön vätgas, än med fossila bränslen. Banken syftar därför till att minska kostnadsgapet och göra det mer lönsamt att producera grön vätgas. Detta kommer ske genom auktioner där subventioner tilldelas till producenter som begär minst stöd. Stödet ges i form av en fast ersättning per kilo vätgas upp till tio år. Den första auktionsomgången kommer ske i november där 800 miljoner euro kommer auktioneras ut till producenter.

Utbyggnad av vätgasstationer

I mars presenterades även en uppdaterad förordning om infrastruktur för alternativa bränslen som fastställer obligatoriska mål för utbyggnad av infrastruktur för tankning av vätgas. Målen handlar bland annat om att tankningsstationer för personbilar och lastbilar måste installeras från och med 2030 i alla urbana knutpunkter. De måste även installeras var 200:e kilometer längs det transeuropeiska transportnätverket (TEN-T). Förordningen ställer även krav på att tankningsstationerna måste ha full pristransparens genom att visa pris per kilowatt, per minut/session och per kilo.

Uppsatta mål för industri- och transportsektorn

Europaparlamentet och Rådet (medlemsstaterna) enades i våras om att stärka EU:s direktiv om förnybar energi. I överenskommelsen fastställs ett bindande mål om att 42 procent av den totala vätgasförbrukningen i industrin ska vara grön senast 2030. Genom överenskommelsen skärps också reglerna för användning av förnybar energi inom transportsektorn. Det handlar om ett kombinerat delmål där 5,5 procent av transportsektorn ska använda avancerade biobränslen senast till 2030, varav minst 1 procent måste vara förnybara drivmedel av icke-biologiskt ursprung (RFNBO), exempelvis vätgas.

Vätgasens roll i Värmland

Under de senaste åren har Karlstads Energi arbetat aktivt med frågan om fjärrvärmeintegrerad vätgasproduktion. Tillsammans med danska Everfuel undersöker Karlstads Energi möjligheter om att bygga en vätgasanläggning i anslutning till Hedenverket i Karlstad. En vätgasanläggning i anslutning till fjärrvärmeproduktion ger fördelen att överskottsvärmen från tillverkningen av vätgas kan användas i fjärrvärmenätet. Målsättningen är att ha en vätgasanläggning på plats vid Hedenverket till 2025, förutsatt att nödvändiga tillstånd och beslut är på plats till dess.

Sidan uppdaterad

Hjälpte sidan dig?