Konkurrenskraftiga och hållbara godstransporter
EU-kommissionen föreslog i veckan en uppdatering av direktivet om kombinerad transport för att förbättra konkurrenskraften hos intermodala godstransporter och stötta sektorn att uppnå målen i den gröna given.
Direktivet om kombinerad transport är ett av EU:s rättsliga verktyg för att minska de negativa externa effekterna av godstransporter. Dessa handlar främst om trafikolyckor, bilköer och utsläpp av växthusgaser. Förslaget syftar till att göra godstransporter mer hållbara och förbättra konkurrenskraften hos intermodala godstransporter, det vill säga varutransporter som använder två eller flera transportsätt. Exempelvis med hjälp av lastbil, tåg, fartyg eller flygplan. Kommissionen förklarar att en övergång från transport enbart på väg till intermodala transporter väntas minska de negativa externa effekterna.
Förslag
Förslaget innehåller tre bestämmelser som väntas främja intermodala transporter:
1. En skyldighet för medlemsstaterna att anta ett nationellt politiskt ramverk som underlättar för införandet av intermodala transporter.
2. Ett krav på öppenhet för intermodala omlastningsterminaler för att säkerställa att potentiella kunder lätt kan få information om vilka tjänster och anläggningar som finns tillgängliga.
3. En reducering av administrativa hinder som tillstånd och kvoter.
Dessutom riktas ett särskilt stöd till intermodala transporter som minskar de negativa externa effekterna med minst 40 procent jämfört med transporter enbart på väg mellan samma start- och slutpunkt. Det handlar bland annat om ett undantag från befintliga körförbud på helger, heldagar och nätter för korta vägsträckor i EU.
Hållbara godstransporter i Värmland
Senast år 2045 ska Sveriges utsläpp av växthusgaser vara netto noll och det regionala målet för Värmland är att vara klimatneutral 2030. I Värmland står transportsektorn för 45 procent av utsläppen av växthusgaser, varav en tredjedel kommer från lastbilstrafiken. Länsstyrelsen Värmland lyfter att den tunga industrin i Värmland är beroende av att kunna exportera sina produkter och att en stor del av exporten redan sker via järnväg och sjöfart. En fortsatt användning av dessa transportslag är viktig för att Värmland ska uppnå klimatmålen.
Även Handelskammaren Värmland menar att omställningen till ett fosilfritt transportsystem behöver gå hand i hand med hållbara transportsystem. Transport av råvaror och produkter är en viktig del av för Värmlands konkurrenskraft och godset behöver transporteras effektivt och med en liten miljöpåverkan. Handelskammaren Värmland påpekar att i ett hållbart transportsystem har såväl väg, vatten och järnväg en viktig roll att fylla. Den föreslagna uppdateringen av direktivet om kombinerad transport kan med bakgrund av detta vara en viktig del av arbetet för att uppnå Värmlands klimatmål 2030.
Vad händer nu?
Nu när kommissionen har lagt fram sitt förslag kommer Europaparlamentet och ministerrådet behandla förslaget och föreslå eventuella ändringar. Det är just nu möjligt att lämna synpunkter om kommissionens förslag fram tills 4 januari 2024 via kommissionens hemsida. Förslaget kommer även behandlas Regeringskansliet och en remiss är att vänta.