Region Värmland logga
Konstverk av Ingeborg Paulsrud.

Baby, tip me over #2, konstnär © Ingeborg Paulsrud/BUS.

Månadens verk november 2022

Konstenheten presenterar månadens verk: Baby, tip med over #2 av Ingeborg Paulrud.

Ingeborg Paulsrud är född 1992. Utbildad Umeå Konsthögskola, Akademin Valand, Kunsthøgskolen i Bergen.

I sin konstnärliga praktik arbetar hon inom flera medier, främst måleri, performance och grafik. I en juxtaposition av de olika teknikerna utforskar hon ämnen som rör vardag, ensamhet och mänsklig interaktion. Inom måleriet arbetar hon ofta i serier för att kunna utforska olika ämnen ur flera vinklar över längre tid. Som performancekonstnär tar hon sig an sina valda ämnen ut ett motsatt perspektiv för att utmana sina egna perspektiv.

Flera av hennes verk faller under Stay Safe, Avoid Human Contact, som är ett paraplyprojekt sedan 2018. Projektet består av utställningar, föreläsningar, texter, events och enskilda konstverk. Inom det utforskar hon sociala interaktioner, mänskliga relationer, ensamhet och relationen till jaget.

I serien ingår bland annat målningar av skog och disk som möter folktomma rum, soffor med krav om självförbättring och performancekaraktären Pams påtvingat positiva livsstilsblogg.

Efter sin masterexamen i 2019 var hon artist in residency för Burning Athens i Grekland. Samma år mottog hon Konstnärsnämnden och Iaspis resestipendium för att vidareutveckla projektet Stay Safe, Avoid Human Contact. Hon har även mottagit det norska Kulturrådets diversestipendium för unga konstnärer och blivit utvald till finalist till Kirunastipendiet 2020 med sin serie målerier föreställande anläggningsarbetare under nattetid.