Region Värmland / Nyhetsarkiv / Göteborgs Film Festival invigs i Värmland
Invigningen av Göteborgs filmfestival sker simultant på fem orter i Värmland.

Den 28 januari invigs GIFF på Stora Teatern i Göteborg med världspremiären av den svenska dramakomedin Så jävla easy going

Göteborgs Film Festival invigs i Värmland

Den 28 januari invigs GIFF på Stora Teatern i Göteborg med världspremiären av den svenska dramakomedin "Så jävla easy going". I år äger invigningen inte bara rum i Göteborg utan simultant på biografer över hela landet, bland annat på fem orter i Värmland.

Region Värmland ingår som partnerregion med filmfestivalen och möjliggör då för fem värmländska biografer att erbjuda festivalkänslan till sin biopublik. Invigningsfilmen kan du uppleva på Arenan i Karlstad, Bio Hagfors, Filipstads Folkets Hus, Bio & Bistro Kristinehamn och Saga Säffle.

Om filmen Dramakomedin Så jävla easy going är baserad på en roman av Jenny Jägerfeld och handlar om 18-åriga Joannas vars hjärna är som en blinkande nöjespark under högsäsong, och för att funka normalt behöver hon ADHD-medicin. Som kostar pengar. Som inte finns eftersom hennes pappa är gravt deprimerad med en sjuklön som knappt täcker hyran. Joanna tvingas bli kreativ för att få fram pengar. Och mitt i allt dyker den charmiga och självsäkra Audrey upp, som får Joannas hjärta att fullkomligt explodera.

Trailer för invigningsfilmen (youtube.com)

Se länkar till Värmlands biografnätverk och Göteborgs filmfestival nedan. Den digitala salongen erbjuds även i år.

“ - Det är oerhört glädjande att kunna få en del av GIFF till Karlstad. Bland Arenan besökare finns det många trogna fans till filmfestivalen och därmed extra roligt att kunna ge dem något utöver det vanliga på hemmaplan.”
Amalia Linninger, föreståndare Arenan

” - Inspirerande att åter få möjlighet att ta med sig evenemangen från de stora scenerna hem till Värmland och Filipstad. Likt då vi sänt liveopera från New York och livefotboll från Europa, tar vi nu till oss möjligheten att bli en del av Göteborgs Filmfestival, fast på vår egna hemmaplan.”

Mattias Karlsson, föreståndare Filipstads Folkets Hus

“ - Ett otroligt spännande tillfälle att ge högkulturen en chans att bli allmänt tillgänglig och göra om piedestalen till forum. Mycket bra! Man ska släppa fram de dåligt exponerade. Nu blir ni kulturellt belastade Publiken, välkomna! ;D”
Christian Johansson, ansvarig Bio Hagfors