Region Värmland logga

Det lyste upp kring ljus- och ljudungdomarna när de fick sitt första veckoschema och insåg att de ska vara med och rigga konserten med Electric banana band i Sölje på midsommardagen.

Teknik och ljud på scenen ny inriktning för Drömsommarjobbet

Hanna, Yasmine, Hampus, Oscar, Ben och Hanna tar idag ett steg in i scenkonstens ljud- och ljusbransch.

Flera av dem har scenvana genom teater- och musikstudier. Ben Miller har praktiserat som ljudassistent på Ingesund.

– Teatern har gjort mig nyfiken på ljud- och ljusteknik, säger Hanna Carling som kommer från Karlstad.

Även Arvika och Munkfors är representerade i arbetsgänget.

Under sin första vecka kommer de att vara med och rigga ljud och ljus till Elektric bana band som uppträder på Sölje Herrgård på midsommardagen. Det lyser i ögonen på dem när de inser att de redan första veckan kommer att vara med om något stort.

Scen – ljud och ljus är en ny inriktning för i år. Ungdomarna har Arvid Blix, Audio Blix, som handledare och de kommer att lära sig grunderna inom scen, ljud och ljusteknik, till exempel mixning av ljud, inspelning, ljussättning och scensäkerhet.

Nästan 50 ungdomar får sommaruppdrag inom kulturen

Totalt är det 48 unga som sommarjobbar inom regionens talangutvecklingsprogram Drömsommarjobbet. Förutom ljud och ljus är inriktningarna i år är dans, skrivande, stickning och foto.

Drömsommarjobbet riktar sig till unga som är boende eller skrivna i Värmlands län som innevarande år går ur grundskolan årskurs 9, eller årskurs 1 eller 2 på gymnasiet.

Region Värmland initierade arbetet med sommarjobb för unga inom kulturområdet redan 1997. Efter en omorganisation 2014 arbetar Kulturavdelningen på Region Värmland med ett flertal inriktningar i det gemensamma projektet Drömsommarjobbet. Hundratals unga värmlänningar har deltagit under årens lopp. Många av dessa har vidareutbildat sig och fortsatt verka inom sina respektive områden.

Arrangörer är Region Värmland och Wermland Opera med stöd av Karlstads kommun och Kulturrådet.

Nästan 50 ungdomar har fått sommarjobb genom regionens talangutvecklingsprogram Drömsommarjobbet. Här är de samlade i gröngräset, tillsammans med handledare och regionens utvecklare, på sin första arbetsdag.

Skrivande

Skrivpedagog tillika handledare Louise Alvarsson