Region Värmland / Nyhetsarkiv / Region Värmland gör en anmälan enligt lex Maria

Region Värmland gör en anmälan enligt lex Maria

Region Värmland gör en anmälan till Inspektionen för vård och omsorg efter att en patient fått fördröjd diagnos, vård och behandling.

Anmälan gäller en patient som behandlades för cancer och sökte vård akut på grund av smärtor i ryggen. Efter smärtlindring fick hen åka hem, men patienten återkom senare samma dygn med samma typ av smärtor. Efter ny smärtlindring lades patienten in på avdelning där hen blev sämre med feber och lågt blodtryck.

Man tog flera odlingar för att spåra eventuell infektion, men ingen antibiotika sattes in. Efter att patienten försämrades ytterligare gjordes en röntgen som visade en urinvägsinfektion och blockering i urinvägarna. Patienten flyttades till intensivvårdsavdelning, men avled något senare.

Anmälans diarienummer: HSN/233809