Region Värmland logga
3D-rendering av paviljongen.

Nya CSK börjar med Västra paviljongen

Västra paviljongen är ett nytt hus på 6 000 kvadratmeter som sätts ihop av moduler under några veckor. Huset inleder den flyttkedja som behövs för att byggarbetet med Nya CSK ska kunna komma i gång, vilket på allvar sker under 2024.

Västra paviljongen ska tas bort när Nya CSK står färdigt, det vill säga om cirka 13 år. Ett tillfälligt hus men under en lång period.

I Västra paviljongen ska medarbetare sitta som idag har sina arbetsplatser i någon av de byggnader som rivs för att göra plats åt nya byggnader, först Mottagningshuset och sedan Akuthuset. De första verksamheterna flyttar in efter årsskiftet 2023/2024 om allt går enligt plan.

Arbetet börjar vecka 11

Vad händer nu?
– Från vecka 11 tar vi bort asfalt och lokaliserar slangar och ledningar i marken för att förbereda pålningen som ska utföras vecka 14. Då ska 140 stålrörspålar slås ner i marken för grundläggning av byggnaden, säger Per-Ove Lennartzon som är byggprojektledare.

Hur kommer arbetet att märkas?
– Det kommer att låta en hel del när vi pålar. Men vi har gjort riskanalyser på buller och vibrationer och informerat berörda verksamheter, så vi är förberedda på att hantera problem om de uppstår. Det kommer också att bli en ökning av tung trafik, särskilt i samband med att husmodulerna sätts på plats. Det kommer att hända från vecka 34 och cirka en månad framåt, säger Per-Ove.

Fakta om Västra paviljongen

Region Värmland hyr paviljongen under 10 år med option på ytterligare 5 år.

Byggdialog har fått i uppdrag att utföra en grundläggning för kontorsmoduler med försörjning av vatten, el, tele och fiber samt förbindelsegång från Hus 2 på plan 2 till de nya kontorsmodulerna.

Grundarbeten kommer preliminärt att pågå från vecka 11 till vecka 27. Därefter kommer arbetsplatsen lämnas över till Moelven för montage av moduler från vecka 34.