Region Värmland / Nyhetsarkiv / Region Värmland inför besöksrestriktioner från och med tisdag den 18 januari

Region Värmland inför besöksrestriktioner från och med tisdag den 18 januari

Från och med tisdag den 18 januari inför Region Värmland besöksrestriktioner i hälso- och sjukvården och en stark rekommendation om munskydd för den som rör sig på vårdinrättningarnas allmänna ytor på alla platser över hela Värmland.
– Med en kraftigt ökande smittspridning vill vi säkerställa att medarbetare och patienter inte riskerar att bli smittade när man rör sig i våra lokaler, säger Göran Karlström, medicinskt ledningsansvarig för hälso- och sjukvården.

Besöksrestriktionerna införs från och med tisdag den 18 januari och rör alla vårdinrättningar inom Region Värmland.

– Syftet är att tydligt begränsa antalet människor som rör sig i våra lokaler och därmed bidra till att begränsa smittspridningen, säger Göran Karlström.

Från och med tisdag är det bara personer med ett akut eller planerat vårdbesök eller personer som, om det är i enlighet med gällande restriktioner för avdelningen, ska besöka närstående på vårdavdelning som får besöka vården. Den som har särskilda behov kan ha max en (1) följeslagare med sig per besök. Med följeslagare menas en person som måste finnas med under hela vårdbesöket.

Stark rekommendation om munskydd

Samtidigt inför regionen en mycket stark rekommendation om munskydd för alla som rör sig på hälso- och sjukvårdens allmänna ytor. Detta gäller alla vårdinrättningar ”innanför ytterdörrarna” och till exempel korridorer, caféer och bibliotek.

– Smittspridningen har ökat kraftigt under de senaste veckorna och kommer sannolikt att öka ytterligare. Åtgärderna kommer att gälla så länge vi bedömer att det är nödvändigt, men vår förhoppning är att det rör sig om en kortare period, säger Göran Karlström.

Just nu kan inte regionen tillhandahålla munskydd för besökare.

– För besökare, patienter och följeslagare innebär det att ett medtaget munskydd mycket starkt rekommenderas att användas under hela besöket, säger Göran Karlström.

Besöksrestriktioner och rekommendation om munskydd

Från och med tisdag den 18 januari är du är välkommen in på Region Värmlands vårdinrättningar om du:

• Har ett akut eller planerat vårdbesök.
  • Ska besöka närstående på vårdavdelning.
  • Är följeslagare till en besökare med särskilda behov. Max en (1) följeslagare per besökare.

Dessutom gäller en mycket stark rekommendation om att alla som befinner sig i hälso- och sjukvårdens allmänna ytor hela tiden bär munskydd.