Region Värmland / Nyhetsarkiv / Teater, konst, musik och quiz på Region Värmlands folkhögskolor

Kom och njut av någon av våra kulturevenemang

Teater, konst, musik och quiz på Region Värmlands folkhögskolor

Välkommen till våra folkhögskolor som äntligen vill välkomna en fysisk publik till sina evenemang. Teaterföreställning, konstutställningar, musik- och nöjesquiz och festival med musik – vad är du sugen på?

Hantverksutställning: Den sista utställningen 19-22 maj i Arvika

Kursdeltagare på Hantverk och Olika avtryck på Ingesunds folkhögskola ställer ut sådant de skapat under sina kurser.

Öppettider

• Torsdag 19 maj öppnar vi utställningen med vernissage 13.00 och har öppet till 18.00
  • Fredag 20 maj och lördag 21 maj 10.00-16.00
  • Söndag 22 maj 10.00-15.00

Sjövinden hantverksmagasinet i Arvika, Spårgatan 1.

Emma och Nils Quiz 25 maj på Molkoms folkhögskola

Är du sugen på en klurig quiz med frågor inom musik, nöje, med mera?
Samla ihop ett lag på 4-6 stycken och kom så ska vi bjuda på en trevlig utmaning. Du kan också äta något gott i vår restaurang, menyn hittar du på Molkom folkhögskolas restaurang

17.30-22.30

Molkoms folkhögskolas restaurang

Anmälan

Anmäl ditt lag och vad du vill äta till matias.jonsson@regionvarmland.se och ange Quiz i ämnesraden eller ring och boka på 010-833 16 70.

Ingesundsfestivalen onsdag 25 maj

I år får vi äntligen välkomna dig till en dag på Ingesunds
folkhögskola där du bland annat kan lyssna på våra talangfulla kursdeltagare
som uppträder med livemusik och mycket mer.

Aktiviteterna pågår mellan klockan 15.00 och 21.00

• 20 akter på två scener: massa musik från skolans olika ensembler och deltagare, exempelvis Ensemblespel, Folkmusikensemble, egenskrivet från Singer-songwriter, Musiklinjens kör och kursdeltagarnas egna band
  • Lekar och tävlingar för alla åldrar
  • Science fair, prova på olika experiment
  • Catwalk: Hantverkslinjen visar upp sina kreationer i re:designteknik (återbruk)
  • Café
  • Dansuppvisning från jordens alla hörn

Vårutställning - UNITY - 26-28 maj på Kyrkeruds folkhögskola

Kursdeltagarna på Kyrkeruds folkhögskola välkomnar dig till den
traditionella vårutställning mellan 26 och 28 maj. Konsten kan du se i och utanför Kyrkeruds folkhögskola med sina fantastiska lokaler som ligger vackert belägen vid sjön Västra Silen utanför Årjäng. Kom för konsten, livemusiken och minglet.

Öppettider

• 26 maj 13.00-16.00, vernissage 13.00
  • 27-28 maj 10.00-16.00

Fika på Café Kyrkerud och ät lunch i skolans restaurang

• Torsdag 26 maj 14.00-16.00. Lunch går att köpa i skolans restaurang 12.00-14.00.
  • Fredag 27­-lördag 28 maj 10.00-16.00. Lunch går att köpa i skolans restaurang 12.00-14.00.

Skådespelarlinjen tolkar Shakespears Trettondagsafton 27 och 29 maj i Studio Molkom

Vi kallar pjäsen Trettondagsafton och lite storm, lite drömspel och några tolvskillingsvisor. Eller vad ni vill! Det är kursdeltagarte från kursen skådespeleri – film och teater år ett på Molkoms folkhögskola som står på scenen den 27 och 29 maj. Regin står lärare Anna Almroth för.

Trettondagsafton är en av William Shakespeares mest älskade och oftast spelade pjäser. En pjäs som har allt; kärlek, förväxlingar, humor, gyckel med översitteri och egenkärlek. Denna pjäs har nu skådespelarlinjen på Molkoms folkhögskola tagit sig an och framför den på sitt eget, lite överraskande vis! Temat i pjäsen – kärlekens irrvägar – gestaltas genom ett androgynt spel med könsroller. I denna uppsättning finns även inslag av Shakespeares ”Stormen” och Strindbergs ”Ett drömspel”.

Föreställningsdatum och tid

Fredag 27 maj klockan19.00
Söndag 29 maj klockan 16.00

Föreställningen är ungefär 2 timmar lång inklusive paus.

Föreställningarna spelas på Molkoms folkhögskola i vår blackbox, Studio Molkom.

Anmäl dig

Fri entré men föranmälan krävs, mejla vilket datum du vill komma till
molkomteater@gmail.com.

Hantverksutställning i Arvika Liselott Fjellheim 010-833 15 66