Region Värmland / Nyhetsarkiv / Årets finalister till Värmlands jämställdhetspris utsedda
Vinnare Geniuspriset 2019

Senast Geniuspriset delades ut vann Löfbergs.

Årets finalister till Värmlands jämställdhetspris utsedda

Den 2 juni under Genius 2022 tillkännages vinnaren av Region Värmlands och Länsstyrelsen Värmlands jämställdhetsutmärkelse Geniuspriset. De tre finalisterna är nu utsedda.

Nominerade

Följande organisationer nominerades till priset:

• Atwrk AB
  • Region Värmlands fem folkhögskolor
  • Paper Province
  • Organisationen MÄN
  • Karlstads Energi
  • Färjestad BK
  • Fritidsbanken
  • Galleri Mats Bergman
  • Selmagruppen i Karlstad
  • Up is Down AB
  • Ellevio AB
  • Värmlands Innebandyförbund/ RF SISU Värmland
  • Bulldozer kommunikationsbyrå AB
  • Almi Värmland
  • Testhuset
  • Yrkesväg Värmland
  • Karlstads pastorat
  • Världen i Värmland

Finalister

Av de nominerade har juryn utsett tre finalister utan inbördes rangordning, med följande motivering:

Ellevio

Motivering: Ellevio har slutat rekrytera utifrån kön och börjat rekrytera utifrån kompetens, byggt upp en mer jämställd organisation som kan bidra till en mer rättvis och hållbar energibransch. Ett kulturförändrande arbete i en mansdominerad bransch vilket har gett resultat. Ellevio tar jämställdhetsfrågan på allvar genom ett förändringsarbete som är tydligt förankrat hos ledningen. Med hjälp av konkreta och mätbara mål för såväl representation som medarbetarupplevelser har de uppnått inspirerande resultat och visar att en mer rättvis och hållbar energibransch är möjlig.

Almi Värmland

Motivering: Almi har förändrat sin egen organisation och omvärlden i en mer jämställd riktning och gett fler kvinnor möjlighet att starta företag och utveckla sina idéer. Därmed bidrar de till ekonomisk jämställdhet och hållbar tillväxt.

Galleri Mats Bergman

Motivering: Galleri Mats Bergman har uthålligt och på eget initiativ gett kvinnor samma möjligheter som män att visa sina verk och förmedla sina berättelser om världen. Ett tydligt bevis på att även den lilla aktören kan visa vägen och göra stor skillnad.

Juryn

Årets jury består av sakkunniga representanter för organisationer som gör stora insatser för jämställdheten nationellt. I de fall en jurymedlem haft direkta eller indirekta kopplingar till en nominerad organisation har hen inte deltagit i bedömningen:

• Clara Berglund, generalsekreterare Sveriges kvinnolobby
  • Lars-Gunnar Engström, senior utredare på Jämställdhetsmyndigheten
  • Tove Dahlgren, vice vd stiftelsen Allbright
  • Shahab Ahmadian, ordförande organisationen MÄN
  • Rosi Hoffer, koordinator Tillväxtverket
  • Maroun Aoun, ansvarig för samhällskontakter och partnerskap Almi
  • Fredrik Nilsson, Sverigechef Löfbergs (deltar i juryn som senaste pristagare)

Marianne Nilsson
Strateg jämställdhet, Region Värmland
marianne.nilsson@regionvarmland.se

Katarina Jakobsson
Särskilt sakkunning jämställdhet, Länsstyrelsen Värmland
katarina.jakobsson@lansstyrelsen.se

Om Geniuspriset

Geniuspriset är instiftat för att uppmärksamma och höja statusen för arbetet inom jämställdhetsområdet i Värmland. Vinnaren utses av en oberoende jury och tilldelas myndighet, företag, offentlig- eller annan organisation som arbetar medvetet, långsiktigt och gärna nytänkande för att öka jämställdheten i och/eller utanför sin organisation.

Läs mer om priset, kriterier och juryn här.