Region Värmland / Nyhetsarkiv / Frivillighet löser svårt bemanningsläge på akuten

Frivillighet löser svårt bemanningsläge på akuten

Bemanningsläget på Centralsjukhusets akutmottagning är ansträngd. Situationen löses genom frivillighet där medarbetare från andra verksamheter hjälper till.

Bemanningsläget på Centralsjukhuset akutmottagning är just nu ansträngd samtidigt som den ordinarie personalen redan har jobbat mycket övertid under semesterperioden. Bemanningen löses genom att medarbetare från andra verksamheter på sjukhuset, inom primärvården och från Regionens hus tar pass där en del frivilligt bryter semester/ledighet. Dessutom så kommer personal från Arvika och Torsby sjukhus tillfälligt byta arbetsplats och vara på akuten i Karlstad.

– Jag är glad att vi i ett mycket ansträngt läge kan lösa bemanningen på frivillig väg. Jag måste berömma medarbetarna, vi har gått ut med frågan och har fått ett fantastiskt gensvar från personalen. Akutsjukvården måste fungera dygnet runt årets alla dagar och det kan invånarna vara trygga med att den gör. Jag är stolt över det sätt vår personal samarbetar på, hjälper varandra och hittar lösningar för att säkra verksamheten under sommaren, säger Karin Ehinger, t.f. områdeschef för slutenvården.

För mer information kontakta Karin Ehinger, tfn 010-831 52 06, e-post karin.ehinger@regionvarmland.se.