Region Värmland / Nyhetsarkiv / Pressinbjudan Årets Värmlandsförfattare

Pressinbjudan Årets Värmlandsförfattare

Media hälsas välkommen att delta vid prisceremonin när Årets Värmlandsförfattare och årets litteraturstipendiater tillkännages.

Fredag 18 november klockan 14.00

Nöjesfabriken, Stora scenen, klockan 14.00

Därefter blir Årets Värmlandsförfattare intervjuad på Stora scenen klockan 14.30. Årets litteraturstipendiater blir intervjuade på Värmlandsscenen mellan klockan 15.00 och 16.20.

Skolprogrammet tar plats

Region Värmland har tidigare berättat att skolprogrammet tar mer plats med en extra dag på Värmlands bokfestival 2022. Likaså att Karlstads Universitet står för alla programpunkter på kunskapsscenen på lördag. Tidigare pressmeddelande (221011).

Jonas Karlsson, Helén Wigh, Carl-Jan Granqvist och Victoria Björn Blomqvist

Sedan tidigare pressutskick har några kända namn tillkommit på gästlistan, bland andra skådespelaren, dramatikern och författaren Jonas Karlsson och krögaren Carl-Jan Granqvist.

Helén Wigh och Victoria Björn Blomqvist är två värmländska kvinnor som skriver i genrén Crime och spänning. Victoria har debuterat i år och Helén kom ut med sina två första böcker förra året och den tredje i år.

– Vi erbjuder ett brett program med många intressanta programpunkter och det är ett stort intresse för Värmlands bokfestival. Det kommer att bli toppendagar, säger Frida Närman, tillförordnad enhetschef på regionens kulturavdelning.

Åtta temaområden

För att underlätta för besökarna på Nöjesfabriken så är bokfestivalens program i år indelad i åtta temaområden. Dessa är skyltade i Nöjesfabriken och sökbara på webben.

• Kunskap och samhälle
  • Värmländskt och historia
  • Skönlitteratur och poesi
  • Crime och spänning
  • Barn och unga
  • Mat och hälsa
  • Förlag
  • Fantasy & Science Fiction

Faktaruta

• Värmlands bokfestival 17-19 november 2022 (17:e endast för låg- och mellanstadiet).
  • Platsen är Nöjesfabriken i Karlstad.
  • Festivalen har 5 olika scener och 120 utställare.
  • Programmet växer fram på varmlandsbokfestival.se
  • Här finns också festivalens öppettider.
  • Förra året besökte totalt 3 500 Värmlands bokfestival.