Region Värmland / Nyhetsarkiv / Regionstyrelsen i korthet 29 november 2022

Regionstyrelsen i korthet 29 november 2022

I samband med tisdagens sammanträde fattade regionstyrelsen bland annat beslut om förslag till reviderad regionplan och budget för 2023 samt ekonomisk flerårsplan för 2023–2025.

Reviderad regionplan och budget för 2023 samt ekonomisk flerårsplan för 2023–2025

I april tidigare år gjordes en budgetprognos för 2023. I det nu reviderade förslaget budgeteras nettokostnadsramen för 2023 till 10 825 miljoner kronor jämfört med föregående prognos på 10 645 miljoner kronor. Resultatet för år 2023 budgeteras till -278 miljoner kronor.

Det globalt ansträngda ekonomiska läget innebär ett förväntat minusresultat på fem miljarder kronor för hela den svenska regionsektorn under 2023. Stora delar utgörs av ökade pensionskostnader, vilket också är fallet för Region Värmland.

För att balansera delar av Region Värmlands förväntade underskott används medel från den så kallade resultatutjämningsreserven, vilket ger ett resultat på -278 miljoner kronor för år 2023.

Enligt den ekonomiska flerårsplanen för 2023–2025 förväntas de finansiella kostnaderna ligga kvar på höga nivåer de närmaste åren. Enligt förslaget till ekonomisk flerårsplan för 2023–2025 prognosticeras resultatet för år 2024 till -129 miljoner kronor och 147 miljoner kronor för år 2025.

I regionplanen tillkommer ett nytt resultatmål för kultur- och bildningsnämnden: ”Tydligare styrning och ledning av regionens arkivhantering”.

Ett förtydligande görs också kring ”mål gällande materialåtervinningsgrad”.

Regionstyrelsen godkände förslaget till reviderad regionplan och budget för 2023 samt ekonomisk flerårsplan för 2023–2025. Det slutgiltiga beslutet fattas av regionfullmäktige den 7 december.

Nya CSK – Val av stomme till mottagningshus

Den första nya byggnad som uppförs på Centralsjukhuset i Karlstad inom ramen för Nya CSK, det stora utvecklingsprojektet för framtidens vård, är Mottagningshuset.

Just nu är projektet i fasen att planera för hur Mottagningshuset ska byggas. Enligt Region Värmlands träbyggnadsstrategi och Nya CSK:s hållbarhetsprogram ska huset byggas klimatsmart och med trä som stomval i den utsträckning det är möjligt.

Trästomme är flexiblare, har högre kvalitet och medför en minskad klimatpåverkan jämfört med en traditionell stål/betongstomme, varför det förordas. Det skulle också innebära att Nya CSK blir landets första sjukhusbyggnad med trästomme.

Regionstyrelsen beslutade att godkänna fortsatt planering utifrån ett stomval i trä.

Övertagande och drift av larmcentral i egen regi

Inkommande sjukvårdslarm hanteras i dag av SOS Alarm AB, med stöttning av sjuksköterskor från Region Värmland under vissa delar av dygnet, enligt ett pågående avtal med SOS Alarm.

Vid de tillfällen då Region Värmlands personal förstärker ses ett minskat resursutnyttjande av ambulans, vilket lett till att tillgänglighet till disponibel ambulans ökat.
Att ta över larmcentralen i egen regi bedöms generera ytterligare kvalitets- och effektiviseringsvinster kopplat till bedömning av patientens vårdbehov och koordineringen av mobila resurser. Effektiviseringsvinsterna bedöms kunna reducera antalet undvikbara slutenvårdsinläggningar med 2 000 per år genom bättre kontroll av hänvisningar.

Det integrerar också larmcentralen tydligare i hälso- och sjukvården, och gör den till en naturlig del i övergången till god och nära vård.
Regionstyrelsen föreslår regionfullmäktige att Region Värmland övertar och utför drift av larmcentral i egen regi från och med våren 2024 då nuvarande avtal med SOS Alarm AB löper ut. Det slutliga beslutet fattas av regionfullmäktige.