Region Värmland / Nyhetsarkiv / Regionstyrelsen i korthet den 28 mars 2023

Regionstyrelsen i korthet den 28 mars 2023

Regionstyrelsen beslutade i samband med tisdagens sammanträde bland annat om Region Värmlands årsredovisning och en ombyggnation för psykiatrin i Grums.

Region Värmlands årsredovisning för 2022

Regionstyrelsen godkände Region Värmlands årsredovisning för 2022.
Årsredovisningen för 2022 följer upp och beskriver hur regionen uppfyllt de mål och uppdrag som beslutades i Regionplan 2022. I regionplanen beslutar regionfullmäktige om inriktning, mål, strategier och ekonomiska ramar, och för att förverkliga den politiska viljan använder regionen målstyrning som styrmetod.

Verksamhetens resultat för 2022 uppgick till 319 miljoner kronor, vilket var 265 miljoner högre än budget. Det totala resultatet var minus 247 miljoner kronor.

Slutgiltigt beslut fattas av regionfullmäktige den 19 april.

Ombyggnation för psykiatrin i Grums

Regionstyrelsen beslutade att prioritera en ombyggnation för psykiatrin i Grums.

Vid styrelsens sammanträde i januari 2023 fattades beslut gällande prioritering av investeringar för 2023. Ett av dessa, kallat ”Ombyggnad för psykiatrin i Grums”, återremitterades och togs upp på dagens sammanträde.

Region Värmland äger två fastigheter i Grums som inhyser Grums vårdcentral. En av huskropparna är tom sånär som på psykiatrisk öppenvård som har en verksamhet där tre dagar i veckan. En del av huskroppen har en gammal fuktskada, skadan är uttorkad men hela huskroppen bedöms vara i dåligt skick. En flytt av psykiatrimottagningen skulle möjliggöra att byggnaden blir tom, driftkostnaderna kan minskas och på sikt att byggnaden kan rivas helt.

Vad gäller den större delen av vårdcentralen, hyrs mer än hälften av ytan ut till Grums kommun. Den används dels för ett äldreboende, dels för kommunens administration. Kommunen önskar flytta ut, men tidsplanen är fortfarande inte klar. Grums kommun har andra planer för den här delen av kommunen. Därför behöver en ordentlig översyn av vårdcentralen ske.

Utredningen av ärendet har fortsatt i samverkan med Grums kommun och en större plan för fastigheten där Grums vårdcentral finns håller på att arbetas fram. En ombyggnation för psykiatrin ses som den första etappen av den större åtgärdsplanen.

Tobias Eriksson (S)
Andra vice ordförande i regionstyrelsen
tobias.eriksson2@regionvarmland.se

Erik Evestam (C)