Region Värmland / Nyhetsarkiv / Geniuspriset 2023 tilldelas Värmlands Innebandyförbund och RF-SISU Värmland

Camilla Olsson från Värmlands Innebandyförbund och Emma Gustafsson från RF-SISU Värmland tog emot årets Geniuspris av Georg Andrén, landshövding i Värmlands län och Erik Evestam, regionråd och ordförande i regionala utvecklingsnämnden Region Värmland.

Geniuspriset 2023 tilldelas Värmlands Innebandyförbund och RF-SISU Värmland

Vinnaren av Region Värmland och Länsstyrelsen Värmlands jämställdhetspris, Geniuspriset 2023, är satsningen Fifty/Fifty. Priset delades ut i dag under Geniuskonferensen.

Camilla Olsson från Värmlands Innebandyförbund och Emma Gustafsson från RF-SISU Värmland tog emot årets Geniuspris för sin satsning Fifty/Fifty.

Vinnaren korades på scenen på KCCC av Georg Andrén, landshövding i Värmlands län och Erik Evestam, regionråd (C) och ordförande i regionala utvecklingsnämnden Region Värmland under onsdagens Geniuskonferens.

Av de inskickade nomineringarna valde en jury av representanter för organisationer som gör stora insatser för jämställdheten ut tre finalister: Galleri Mats Bergman, Värmlands Innebandyförbund/RF-SISU Värmland och Testhuset.

Vinnarmotivering

Juryn tilldelar Värmlands Innebandyförbund och RF-SISU Värmland Geniuspriset 2023 med följande motivering:

»Vad behöver vi för att få mer att hända med jämställdheten inom idrotten?’ Den frågan ställde sig Värmlands Innebandyförbund och RF-SISU Värmland och svaret var: ett enkelt verktyg.

Deras enkla men kraftfulla satsning visar att ett regionalt initiativ kan få genomslag nationellt – och till och med internationell spridning! På ett brett, nytänkande och tillgängligt sätt höjer de kunskapen om jämställdhet inom idrottsföreningarna.

Genom den digitala utbildningen Fifty/Fifty har idrottsrörelsen fått ett konkret och effektivt verktyg som tydligt visar hur de ska arbeta för jämställdhet. De använder både digitala och fysiska plattformar för att höja kompetensen hos medlemmarna – och ger ögonöppnare utan att komma med pekpinnar. Resultatet är en fördjupad förståelse för vad jämställdhet är och tydliga listor för hur de ska jobba vidare med egna insatser.

Vinnaren av Geniuspriset 2023 är med och säkrar kvinnor och mäns, flickor och pojkars rätt till en aktiv fritid och är ett viktigt inflytande i en av Sveriges största folkrörelser. Här kan Värmland vara med och förändra världen.«

– Det känns fantastiskt och smått overkligt att vinna! Det har också gått så fort från att vi startade vårt arbete här för föreningarna i Värmland till att det spreds i hela idrottsrörelsen nationellt, säger Camilla Olsson, kanslichef Värmlands Innebandyförbund.

– Vi är jätteglada att vårt arbete uppmärksammas, Geniuspriset är ett fantastiskt kvitto på att vi gjort något bra, säger Emma Gustafsson, idrottskonsulent RF-SISU Värmland.

Marianne Nilsson
Jämställdhetsstrateg, Region Värmland
marianne.nilsson@regionvarmland.se

Katarina Jakobsson
Särskilt sakkunning jämställdhet, Länsstyrelsen Värmland
katarina.jakobsson@lansstyrelsen.se

Om Genius och Geniuspriset

Genius är en av Sveriges största jämställdhetskonferenser. Genius arrangeras av Länsstyrelsen Värmland och Region Värmland en gång om året och är en heldag fylld av tänkvärda föreläsningar, viktiga samtal och framträdanden som berör, på temat jämställdhet.

Geniuspriset delas ut för tredje gången

Geniuspriset är instiftat av Region Värmland och Länsstyrelsen Värmland för att uppmärksamma och höja statusen för jämställdhetsarbetet i Värmland. Det är tredje gången som priset delas ut. Tidigare vinnare är Löfbergs, 2019, och Almi Värmland, 2022.

Läs mer om kriterierna, juryn och årets finalister.