Region Värmland / Nyhetsarkiv / Regionstyrelsen i korthet den 30 maj 2023

Regionstyrelsen i korthet den 30 maj 2023

Ekonomin var i fokus på regionstyrelsens möte tisdagen den 30 maj. Det fattades beslut om budget för 2024 och styrelsen fick bland annat en redogörelse av åtgärder för en ekonomi i balans.

Regionplan och budget 2024 samt flerårsplan 2024–2026

Regionstyrelsen föreslår fullmäktige att godkänna regionplan 2024, flerårsplan 2024–2026 samt fastställa budget 2024. Enligt förslaget från majoriteten i S, V och C kommer 2024 års budget att omfatta drygt 11,3 miljarder kronor. Budgetens ramar är 488 miljoner kronor större än 2023.

Resultatet är minus 227 miljoner. Här används regionens sparade medel, den så kallade resultatutjämningsreserven.

− Det är nödvändigt för att upprätthålla en bra välfärd till alla värmlänningar, säger Åsa Johansson (S), regionstyrelsens ordförande.

Ekonomiska läget

Det ekonomiska läget är tufft. 2024 års budget utgår från att 2023 års budget håller. Där pågår ett intensivt arbete.

− Vi har ett hårt jobb att göra redan i år, men har också en verksamhet som har insikt i att vi behöver jobba med förändringar för att anpassa oss till ekonomiska läget, säger Åsa Johansson.

Budgetbeslutet fattades efter förslaget från S, V och C ställts mot Värmlands borgerliga allians budgetförslag.

Styra mot visionen

Regionplanen är regionfullmäktiges årliga styrande dokument och ett verktyg för att styra mot Region Värmlands vision ”Livskvalitet i världsklass”. Regionplanen innehåller regionfullmäktiges övergripande effektmål för mandatperioden, innevarande års budgetram samt en ekonomisk flerårsplan och är grunden för planeringen av verksamheten.

Det slutgiltiga beslutet om budget 2024, regionplan samt flerårsplan tas av regionfullmäktige den 14 juni. Beslutet kan senare revideras av fullmäktige vid sammanträdet i december.

Regionstyrelsens internkontroll

Regiondirektör Peter Bäckstrand fick i samband med april månads regionstyrelsesammanträde i uppdrag att ta fram en åtgärdsplan med anledning av det ansträngda ekonomiska läget. På tisdagen presenterades en lägesrapport och plan med förslag på cirka 100 riktade åtgärder motsvarande ett samlat värde på cirka en miljard kronor över tre år. I stort bygger åtgärderna på en skarpare budgetstyrning. Några exempel är bland fortsatt arbete för att minska beroendet av hyrpersonal inom hälso- och sjukvården och stopp för resor och konferenser.

Sedan tidigare finns beslut inom verksamheten om anställningsstopp för administrativ personal. Verksamheterna ska också se över och hitta eventuella samordningsvinster efter regionbildningen 2019, digitaliseringsarbetet ska intensifieras och det pågår en översyn av kontorslokaler, hyresavtal och fastighetsbestånd.

Verksamhetens resultat för perioden januari till april är minus 283 miljoner kronor vilket är 258 miljoner sämre än budgeterat. De främsta orsakerna till resultatet är bemanningskostnader, 270 miljoner, och indexkostnad linjetrafik samt köpt vård, 58 miljoner.

Prognosen för helåret 2023 ett underskott på 960 miljoner vilket är 682 miljoner sämre än budgeterat. Ambitionen med den ovan nämnda åtgärdsplanen är att minska det prognostiserade underskottet för helåret med cirka 500 miljoner kronor.

Regionstyrelsen godkände internkontrollsrapporteringen och gav regiondirektören ett nytt uppdrag att löpande redovisa åtgärder för att nå en ekonomi i balans.

Personalpolitiskt program för Region Värmland

Styrelsen beslutade att anta Region Värmlands personalpolitiska program.

Vid regionstyrelsens sammanträde i januari 2022 fick regiondirektören i uppdrag att i bred samverkan ta fram ett förslag på personalpolitiskt program för Region Värmland. Det har resulterat i ett förslag till personalpolitisk plan och personalpolicy, vilka tillsammans med den tidigare beslutade arbetsmiljöpolicyn, ska utgöra Region Värmlands personalpolitiska program.

Den personalpolitiska planen innehåller övergripande mål och långsiktiga strategier inom personalområden som är särskilt viktiga att arbeta med i syfte att uppnå regionfullmäktiges vision och mål samt goda verksamhetsresultat med engagerade medarbetare. Den personalpolitiska planen ska också bidra till samsyn och styrning av personalområdet inom regionens samtliga verksamheter.

Personalpolicyn utgår från Region Värmlands värdegrund och beskriver värderingar och förhållningssätt som är viktiga både i relationerna mellan medarbetare på regionens arbetsplatser och till de människor vi möter i arbetet. Policyn omfattar alla som arbetar inom Region Värmland och ska tydliggöra förväntningar på medarbetare och chefer inom Region Värmland.

Arbetsmiljöpolicyn anger viljeinriktningen att arbetsmiljön i regionen ska stimulera till engagemang i ett utvecklingsvänligt arbetsklimat karaktäriserat av respekt och tillit, där alla kan känna delaktighet, medskapande och uppleva arbetsglädje i en kontinuerlig verksamhetsutveckling.

Regionfullmäktige fattar beslut i frågan den 14 juni.

Svar på remiss gällande Betänkandet Statens ansvar för det svenska flygplatssystem - för tillgänglighet och beredskap

Regionstyrelsen fastställde remissvaret gällande den statliga flygplatsutredningen Statens ansvar för det svenska flygplatssystemet – för tillgänglighet och beredskap. I svaret ställer man sig bakom utredarens förslag om att Karlstad Airport ska få allmän trafikplikt, vilket innebär statligt stöd för reguljär flygtrafik till Arlanda. Däremot riktas kritik mot förslaget att ta bort trafikplikten för Hagfors och Torsby flygplatser, något som riskerar att leda till försämrad utveckling och tillgänglighet för både kommunerna och regionen som helhet. Flera andra delar av utredningen får medhåll i remissvaret, det handlar bland annat om ökat statligt ekonomiskt ansvar och större regionalt inflytande när flygtrafik ska upphandlas.

Nu kommer svaret lämnas till Landsbygds- och infrastrukturdepartementet.

Åsa Johansson (S)
Regionstyrelsens ordförande