Region Värmland skickar fakturor till invånarens digitala brevlåda
Från början av oktober 2023 kan de invånare som vill få fakturor till sin digitala brevlåda.
Region Värmland erbjuder redan idag att invånare kan välja att få fakturor direkt i sin internetbank, så kallad e-faktura. Nu tar regionen nästa steg i digitaliseringen och kan också skicka fakturan till invånarens digitala brevlåda som till exempel Kivra.
Rent praktiskt går det till så att systemet första hand kollar om invånaren har valt e-faktura och om så är fallet skickas fakturan till internetbanken. I andra hand kommer en kontroll också göras om invånaren har en digital brevlåda (Kivra, Billo eller Min myndighetspost) och i så fall skicka dit. Om invånaren inte gjort några digitala val kommer fakturan skrivas ut och skickas med brev till invånarens vanliga brevlåda.
Ekonomichef Kenneth Viläng är ansvarig för regionens fakturering:
– De två viktigaste skälen att vi gör det här är ekonomi och service. Minskat porto leder förstås till minskade kostnader samtidigt som de invånare som vill vara digitala snabbt och enkelt får sin faktura på ett sätt som passar dem. Användningen av digital brevlåda har ökat de senaste åren och det känns bra att kunna möta invånarnas förväntningar på service, säger Kenneth Viläng.
Faktaruta
Den som vill ha fakturor från Region Värmland digitalt kan antingen anmäla e-faktura i sin internetbank eller skaffa en digital brevlåda. Den som inte valt e-faktura och redan har en digital brevlåda behöver inte göra något då fakturan automatiskt kommer skickas till den digitala brevlådan.
Den som idag inte har e-faktura eller en digital brevlåda och som inte vill få fakturor digitalt behöver inte göra något, fakturan kommer skrivas ut på papper och skickas till brevlådan på samma sätt som idag.