Till startsidan
Start /Nyhetsarkiv /Kollektivtrafiknämnden i korthet 3 oktober 2023

Kollektivtrafiknämnden i korthet 3 oktober 2023

Vid tisdagens sammanträde fattade kollektivtrafiknämnden beslut om att upphandla båtbusstrafik samt att godkänna kollektivtrafiknämndens delårsrapport.

Nytt trafikavtal för båtbusstrafiken på gång

Kollektivtrafiknämnden ansvarar för att utreda, utforma och besluta om allmän trafikplikt. Nämnden ansvarar även för upphandling och avtal om trafik som bedrivs inom ramen för allmän trafikplikt. Vid dagens nämndmöte fattades beslut inom båda områdena gällande båtbusstrafiken.

Nuvarande trafikavtal för båtbusstrafiken mellan Karlstads, Hammarös, Grums och Kristinehamns kommuner löpte ut den 31 augusti 2023 och en ny upphandling av trafiken ska därför göras. De nya avtalen kommer att gälla för perioden 1 juni 2024 – 31 december 2026 (med möjlighet till totalt två års förlängning enligt option). Upphandlingen kommer att genomföras som ett öppet förfarande enligt Lagen (2016:1145) om offentlig upphandling.

Trafikplikt för båtbusstrafik

I och med att en upphandling av avtal för båtbusstrafik planeras behöver ett nytt trafikpliktsbeslut fattas. Kollektivtrafiknämnden beslutade om allmän trafikplikt för båtbuss under perioden 1 juni 2024 – 31 december 2026. Den trafik som beslutet avser är linjelagd trafik inom och mellan Karlstads, Hammarös och Kristinehamns kommuner (linje 95, 96, 97, 98 och 99).

Kostnaden för båtbusstrafiken finansieras genom tillköpsavtal med kommunerna som båtbusstrafiken går mellan. Båda besluten fattades under förutsättning att Kristinehamns kommun fattar beslut om att vara part i upphandlingen av båtbusstrafik, vilket Karlstads kommun och Hammarö kommun tidigare beslutat om.

Fortsatt ett ekonomiskt utmanande år

Kollektivtrafiknämnden godkände också delårsrapport för kollektivtrafiknämnden 2023 som sammanfattar perioden 1 januari till 31 augusti 2023. Kollektivtrafikens nettokostnad var för delåret 75,8 miljoner kronor högre än budget och prognosen för årets nettokostnad bedöms bli 135 miljoner kronor högre än budget. Detta beror främst på ökad indexutveckling för trafikavtalen samt att biljettintäkterna i coronapandemins kölvatten inte ökat i den takt och omfattning som budgeterats.

Elisabeth Björk (V)
Regionråd V och ordförande i kollektivtrafiknämnden
Elisabeth.Bjork@regionvarmland.se
076-765 25 89

Sidan uppdaterad

Hjälpte sidan dig?