Kollektivtrafiknämnden i korthet 5 mars 2024
Vid tisdagens sammanträde fattade kollektivtrafiknämnden bland annat beslut kring provstopp i tågtrafiken, pilotprojekt av elbussystem samt sommarens tidtabell för båtbusstrafik.
Oleby, Rottneros och Ottebol blir en del av Värmlandstrafiks stoppstruktur
Nu har de fem stationer längs med Fryksdalsbanan och Värmlandsbanan, som sedan 2019 varit öppnade på prov, utvärderats. I utvärderingen har Värmlandstrafik bland annat tittat på ökade marknadsandelar och geografisk tillgänglighet.
Kollektivtrafiknämnden beslutade utifrån denna att stationerna Oleby, Rottneros och Ottebol blir en del av ordinarie stoppstruktur. Stationerna Öjervik och Lene får en förlängd provperiod för att Värmlandstrafik ska kunna samla mer resenärsdata och följa utvecklingen av andra trafikkoncept som kan bli aktuella i framtiden.
Nytt pilotprojekt med fokus på elbussar och samordning
Värmlandstrafik behöver skapa fler synergier mellan stads- och regiontrafik, samtidigt som kollektivtrafiken står inför såväl kundönskemål som lagkrav om en utsläppsfri busstrafik. Därför gav kollektivtrafiknämnden trafikdirektören i uppdrag att teckna avtal för att kunna genomföra ett storskaligt pilotprojekt av ett helt elbussystem i Värmland tillsammans med Nobina. En för Region Värmland kostnadsneutral satsning som innebär att värmlänningarna kommer att få över 50 nya och bekväma elbussar att resa i.
Fortsatt utmaningar i ekonomin
Kollektivtrafiknämnden godkände också den ekonomiska rapporten för januari för verksamheten. Utfallet för perioden är nu minus 8 miljoner. Biljettintäkterna ligger över budget, men kollektivtrafiken utmanas av fortsatta höga nivåer på trafikindex, samtidigt som antalet sjukresor under perioden varit mycket hög.
Så ser sommarens båtbusstrafik ut
Nu är trafiken för de populära båtbussarna spikad och sommarens tidtabell bjuder även i år på många möjligheter för såväl invånare som besökare att uppleva Vänern och Klarälven. Tidtabellen för sommaren 2024 utgår från fjolårets tabell, men har justerats utifrån efterfrågan och besparingsönskemål från kommunerna. Majoriteten av linjerna kastar i år loss den 10 juni och går fram till 1 september.
Här är några av säsongens nyheter och förändringar:
- Linje 92 och 93 kommer att gå fler turer.
- Linje 93 får i år fler platser och soldäck.
- Hållplats Button Town Café stängs, då caféverksamheten upphört vid hållplatsen.
- Linje 90-94 får en senare säsongsstart och startar i år den 10 juni.
- Linje 95 upphör med anledning av minskad budget hos de ingående kommunerna.
- Linje 98 upphör då Grums kommun valt att inte förlänga tillköpsavtalet med Region Värmland.
Linje 97 körs med i princip samma trafik som ifjol. Detsamma gäller linje 96 och 99 förutsatt de ingående partnerna tecknar erforderliga avtal.
Båtbussarna har funnits i Karlstad sedan 2008 och organiseras av Värmlandstrafik, utifrån tillköpsavtal med Hammarö, Karlstads och Kristinehamns kommuner. Tidtabellen har tagits fram i nära dialog med kommunerna och kommer att finnas på varmlandstrafik.se senare i vår.
Kontaktinformation
Elisabeth Björk
Regionråd (V) och ordförande i kollektivtrafiknämnden
elisabeth.bjork@regionvarmland.se
076-765 25 89