Region Värmland logga

Konflikten är över – parterna är överens om ett nytt avtal

Fredagen den 28 juni kom SKR, Sobona och Vårdförbundet överens om ett nytt avtal, och konflikten som pågått i två månader är därmed över.

– Vi är lättade över att ett avtal är på plats, det har varit vår ambition hela tiden att parterna ska komma överens på nationell nivå. Lokalt har vi haft fokus på att säkra patientsäkerheten och mildra konflikten och strejkens konsekvenser för invånarna i Värmland, säger Lena Gjevert, hälso- och sjukvårdsdirektör.

Det nya avtalet har ett fokus på arbetsmiljö, arbetstid och kompetensförsörjning och innehåller bland annat villkor vid utbildningsanställning, arbete med karriärmodeller, åtgärder för att sänka övertidsuttagen samt vissa arbetstidsförkortningar. Avtalet följer det märke på 3,3 procent som gäller på arbetsmarknaden. Men exakt vad det nya avtalet innebär för Region Värmland ska nu analyseras.

– Det här är ett centralt avtal som vi nu ska sätta oss in i ordentligt och se hur vi ska fortsätta jobba vidare tillsammans med Vårdförbundet, säger Josefine Ståhlberg, HR-direktör

Konflikten har pågått i två månader och har bland annat inneburit en blockad mot övertid och mertidsarbete. I Region Värmland har också medarbetare varit uttagna i strejk i två veckors tid.

– Jag vill rikta ett tack till alla som arbetat med att hantera konflikten, både i kärnverksamheten och i stödverksamheterna. Jag vill särskilt lyfta cheferna i vården som haft att balansera mellan att bedriva och säkerställa nödvändig vård, med att vara en bra arbetsgivare med förståelse för de rättigheter som facken har under konflikt. Det har varit ett intensivt arbete och vi har återigen kunnat visa att vi klarar ansträngda lägen genom att arbeta tillsammans över olika gränser, säger Peter Bäckstrand, regiondirektör.