Region Värmland logga

Arbetet med omställning måste snabbas på

Omställningen i Region Värmland får effekt, men den går inte tillräckligt snabbt. Målet om en minskning av personalkostnaderna med 500 miljoner kronor är inte uppnått. Det som återstår är besparingar motsvarande 120 tjänster.

Under regionstyrelsens möte på tisdagen den 27 augusti redovisade regiondirektör Peter Bäckstrand läget i omställningsprocessen.

Målet med omställningen är att minska personalkostnaderna med 500 miljoner kronor genom att få ner antalet tjänster till samma nivå som november 2020.

– Arbetet har fått effekt, men processen går för långsamt och måste snabbas på, säger Peter Bäckstrand.

Två faser

Omställningen är indelad i två olika faser. Den första av dem gäller administratörer och handläggare och handlar om en minskning motsvarande 130 tjänster. Den fasen är klar.

I omställningens fas två återstår fortfarande arbete. Här handlar det om en minskning motsvarande 370 tjänster inom övriga yrkesgrupper, inklusive vårdadministratörer.

120 tjänster av tjänsterna inom hälso- och sjukvården är inte lösta.

– En omställning tar tid. Besluten vi fattar påverkar verksamheten i olika omfattning, och måste analyseras noggrant, säger Peter Bäckstrand.

– Men för att nå målet om en budget i balans 2025 måste omställningsarbetet och andra sparåtgärder få full effekt. Därför har jag lämnat ett uppdrag till hälso- och sjukvårdsledningen att hitta de här 120 tjänsterna.

Naturlig omsättning

Ambitionen har hela tiden varit att så stor del som möjligt av minskningen ska lösas genom den naturliga omsättningen av personal. Det vill säga att vakanser som uppstår när medarbetare säger upp sig eller går i pension inte återbesätts.

– Vi har löst mycket genom den naturliga omsättningen, men omsättningen har inte varit så stor som den brukar, eller hade behövt, vara. Samtidigt har vi behövt göra en del ersättningsrekryteringar när medarbetare slutat.

Ett varsel på 100 tjänster ligger sedan tidigare.

– Det finns inga nya beslut eller någon utökning av varslet, utan vi måste helt enkelt jobba på för att lösa den här utmaningen, säger Peter Bäckstrand.