Region Värmland logga

Regionstyrelsen i korthet den 27 augusti 2024

Regionstyrelsen beslutade i samband med tisdagens sammanträde bland annat om att regionen ska delta i nationell samordning och planering inför och under höjd beredskap och krig.

Plan för att minska antalet anställda

Regiondirektör Peter Bäckstrand redovisade arbetet med omställning som pågår i Region Värmland. Målet är att minska personalkostnaderna med 500 miljoner kronor genom att få ner antalet tjänster till samma nivå som november 2020.

Regionstyrelsen ställde sig bakom redovisningen.

Du kan läsa mer om rapporteringen och det fortsatta arbetet här

Nationell samordning och planering inför och under höjd beredskap och krig

Det svenska totalförsvaret håller på att byggas upp för att uppnå en samordnad nationell förmåga och en förmåga att verka tillsammans med allierade nationer inom Nato. Sveriges 21 regioner ansvarar för flera samhällsviktiga funktioner såväl i fredstid som vid höjd beredskap och krig.

Regionernas ansvar inom totalförsvaret kräver samverkan med andra regioner, kommuner, privata aktörer samt med statliga myndigheter. I dag saknas gemensamma strukturer för totalförsvarsplaneringen mellan regionerna, vilket resulterar i en fragmentiserad planering som är svår att överblicka. Gemensamma strukturer, gemensam planering och gemensamt ansvarstagande är avgörande för att på ett effektivt och ändamålsenligt sätt kunna bygga nationell förmåga inför svåra påfrestningar. Samverkan och samarbete mellan regionerna behöver därför utvecklas så att regionernas del i totalförsvaret säkerställs. En ökad samverkan mellan regionerna underlättar också den statliga planeringen och förmågan att möta Natos krav inom ramen för Sveriges medlemskap.

Mot denna bakgrund inrättas en gemensam kanslifunktion för samordning och planering av regionernas verksamhet vid höjd beredskap och krig. Funktionen benämns Nationell samordning planering och ledning (NSPL). Kansliet behöver vara en del av en myndighet då det finns särskilda formella krav för dess arbetsuppgifter. Kansliet kommer att tillhöra Region Uppsala som har erbjudit sig att vara värd för verksamheten.

Regionernas deltagande i NSPL baseras på respektive regionstyrelses ansvar och beslutsmandat. För det fortsatta arbetet behöver därför samtliga regioner ta ställning till deltagande i det regiongemensamma arbetet. Ledningen ligger fortsatt kvar i respektive regionstyrelse, men regionen deltar i gemensam nationell samordning och planering. Kansliets roll är att stödja regionernas ledning för att stärka den samlade ledningsförmågan.

Regionstyrelsen beslutade att Region Värmland ska delta i det regiongemensamma arbetet, NSPL.

Regionstyrelsens internkontroll

Verksamhetens resultat för perioden januari till juli är minus 302 miljoner kronor vilket är 293 miljoner sämre än budgeterat. De främsta orsakerna till resultatet är liksom tidigare främst bemanningskostnader inom hälso- och sjukvården, cirka 390 miljoner, och indexkostnad för linjetrafik, 40 miljoner.

Prognosen för helåret 2024 är ett underskott på 826 miljoner vilket är 726 miljoner sämre än budgeterat.

Regionstyrelsen godkände internkontrollrapporteringen.

Åsa Johansson