Region Värmland logga

Dataintrång hos en av Region Värmlands leverantörer

Nyligen utsattes en av Region Värmlands leverantörer av SMS-utskick för ett intrång. Arbetet är i gång med att utreda vad detta innebär för Region Värmland.

Flera verksamheter och system i Region Värmland använder leverantören för att skicka sms. Därför görs nu en kartläggning för att bedöma vilken information som kan ha läckt och vilka konsekvenser detta kan få. Enligt leverantören handlar det främst om personuppgifter i form av mobilnummer och innehåll i sms-utskick.

– Vi är tidiga i processen och är mitt uppe i vår kartläggning. Inom de närmaste dagar hoppas vi att vi får en tydligare bild över läget, säger Matilda Eng, dataskyddsombud, Region Värmland.

Intrånget är anmält och under utredning hos alla aktörer

Region Värmland har gjort en anmälan till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Även berörda leverantörer och underleverantörer utreder omfattningen.

– Säkerheten kring personuppgifter är prioriterad hos oss och vi kommer att följa upp detta noga och parallellt också påbörja ett arbete med vår leverantör för att säkerställa att detta inte sker igen, säger Linda Albertsson, informationssäkerhetsstrateg, Region Värmland.

Var uppmärksam när du får sms eller samtal som känns konstiga

Ett resultat av eventuellt läckta telefonnummer kan vara att numren används vid bluff-sms och blufftelefonsamtal. Region Värmland uppmanar därför till ökad vaksamhet.

Tänk på detta:

• Svara inte på sms eller mejl du misstänker är bluff.
  • Klicka inte på länkar som ser konstiga ut.
  • Öppna inte bifogade bilagor i sms eller mejl du misstänker är bluff.
  • Lämna aldrig ifrån dig personliga uppgifter som personnummer, kontonummer, kortnummer eller inloggningsuppgifter.
  • Region Värmland skickar inte fakturor eller ber dig betala något via sms.

Matilda Eng

Dataskyddsombud