Region Värmland logga

Utdelning av årets Frödingstipendium och Folkrörelsestipendium

I samband med onsdagens regionfullmäktige delar Region Värmland ut årets Folkrörelsestipendium och Frödingstipendium.

Både Folkrörelsestipendiet och Frödingstipendiet instiftades av före detta Landstinget i Värmland, men har efter bildandet av Region Värmland tagits över av den nya organisationen.

Tidigare Landstinget i Värmland har delat ut Fördingstipendiet sedan 1960 till minne av Gustaf Frödings födelse 1860. Stipendiet delas ut till i Värmland födda, verksamma eller till provinsen på annat sätt knutna, väl kvalificerade utövare av konstnärlig verksamhet.

Folkrörelsestipendiet har sedan 1977 delats ut till enskilda eller grupper som inom en folkrörelse gjort betydande insatser inom Värmlands län.

I samband med onsdagens regionfullmäktige är det dags att dela ut 2024 års stipendier. Media hälsas välkommen att närvara vid stipendieutdelningarna. Efter ceremonin finns möjlighet att intervjua och fotografera pristagarna.

Onsdagen den 9 oktober 2024, kl 11.00

Plats