Region Värmland / Nyhetsarkiv / Viktigt att röra på sig när man blir äldre

Viktigt att röra på sig när man blir äldre

Karl-Gunnar Nylén nådde pensionsålder för mer än tio år sen. Men han jobbar fortfarande lite, cyklar året runt, vistas gärna i naturen och tycker att han mår bättre nu än för 10–15 år sen.

Idag börjar den nationella kampanjen Balansera mera, som uppmärksammar matens, motionens och mediciners betydelse för risken att falla. När man blir äldre ökar risken för sämre balans vilket också ökar risken att falla och skada sig. En av de lite äldre personer som inte har problem med balansen är Karl-Gunnar Nylén i Arvika.
–Jag klättrar fortfarande på stegar, men har slutat gå på tak. Och jag har inte slagit en kullerbytta sen jag skulle imponera på barnbarnen när jag var 70.

Han berättar vidare att han tänker mer på vad han äter nu än när han var yngre.
– Jag äter mindre med kött än tidigare men mycket fisk och grönsaker, det håller blodsockret lågt. Brysselkål, grönkål och morötter kan jag köpa fryst, tina, värma och äta till fisken. Och det bli mycket soppa. Det är bara att kasta ner vad man har – potatis, linser och grönsaker.

Mediciner och glasögon kan påverka balansen

Just nu använder Karl-Gunnar två olika mediciner. De ger honom inga biverkningar men han är väl medveten om att det är viktigt att läsa om biverkningarna, till exempel påverkan på balansen, om han skulle få ny medicin.

Även synen kan påverka balansen. I vintras fick han en starroperation och i väntan på nya glasögon använde han sina gamla – och blev han yr.
– Men det blev bättre med nya glasögonen och nu går jag på synkontroll ofta och byter glas när det behövs.

Lingon och motion

Att röra på sig mycket är bra för balansen. Karl-Gunnar jobbar nästan varje dag med att putsa fönster. Men han är också mycket ute och går och cyklar.
– Cykling är min grej. Jag cyklar året runt, men på vintern blir det mer promenader och skidåkning. Under hösten plockar jag svamp och lingon. Lingon är bra för blodsockret så det äter jag varje dag. Lingon och motion gör att jag kan unna mig en tårtbit ibland.

Favoritplatsen är Arvikaberget, väster om Glava. Därifrån har han minnen från tiden med hund, en schäfer. Dit åker han helst bil, men till Bergs klätt, 1,5 mil från Arvika cyklar han ganska ofta.
– Det är ett tillgänglighetsanpassat naturreservat och bra picknick-ställe. Där kan jag sitta och titta ut över ängarna, fundera och må bra i både kropp och själ.

Bara att bestämma sig

Karl-Gunnar förklarar att han mår bättre nu än för 10–15 år sen – både fysiskt och psykiskt. Han jobbar mindre, har tid att röra på sig och har inte ont nånstans.
– Jag funderar på om jag borde gå på gym för att träna de muskler som inte blir så mycket använda när jag går och cyklar. Men huvudsaken är att man rör på sig, på något sätt när man blir äldre. Och det kan man göra även om man går med rollator som stöd. Det är bara att bestämma sig.

Sidan uppdaterad

Hjälpte sidan dig?

Till toppen