Region Värmland logga
Fyra personer i skog.

Påfyllnadsdos efter fem månader

Nu är det möjligt för alla 18 år eller äldre att boka påfyllnadsdosen 5 månader efter dos 2. Påfyllnadsdosen stärker skyddet mot covid-19. Syftet med minskat intervall mellan doserna är att fler ska kunna vaccinera sig tidigare.

Vaccinerna skyddar väl mot allvarlig sjukdom, också mot omikronvarianten, i åtminstone upp till sex månader efter den andra dosen. Med en tidigarelagd påfyllnadsdos kan också risken att smittas och att föra smittan vidare minskas.

Folkhälsomyndigheten rekommenderar att påfyllnadsdos mot covid-19 ges från fem månader efter den tidigare dosen. Region Värmland följer rekommendationen och öppnar nu upp för tidsbokning för alla som är 18 år eller äldre.

– 4 av 10 har redan fått sin påfyllnadsdos. Tider finns att boka på de flesta ställen just nu och fler tider kommer att erbjudas, säger tf verksamhetschef Cecilia Karlsson.

Ovaccinerade prioriteras fortsatt – gott om möjligheter att vaccinera sig

Personer som ännu inte vaccinerats med en första dos är fortfarande de högst prioriterade enligt Folkhälsomyndigheten.

– De som ännu inte vaccinerats är de som blir allra sjukast och är de som hamnar på sjukhus. Därför är det fortsatt viktigt att de som ännu inte vaccinerat sig faktiskt går och gör det. Det är vägen ur pandemin, säger biträdande smittskyddsläkare Anna Wimmerstedt.

För den som ännu inte vaccinerats mot covid-19 finns det gott om möjligheter att ta sin första dos.

– Som ovaccinerad kan du komma för en första dos utan att boka en tid under våra öppettider. Du kan självklart boka en tid om du hellre vill det. Information om det finns på webbplatsen 1177.se, säger Cecilia Karlsson.

Det finns tider att boka på de flesta vaccinationsmottagningar. Tider visas 35 dagar framåt i tiden. Fler tider läggs ut löpande. Information om när den andra dosen gavs finns bland annat i covidbeviset.

Relaterat