Till startsidan
Region Värmland / Nyhetsarkiv / Vårdcentralernas telefontider för rådgivning ändras från 1 februari

Vårdcentralernas telefontider för rådgivning ändras från 1 februari

Region Värmlands vårdcentraler ändrar nu telefontiden. Det på grund av hög frånvaro bland personalen, men också för att göra det tydligare och mer tillgängligt för de som söker vård.

Telefontiden till rådgivningssjuksköterskorna på Region Värmlands vårdcentraler ändras nu till 8–10 efter att ha haft telefontid hela vårdcentralens öppettid under den pågående pandemin.

– Det är hög frånvaro bland personalen som gör att vi behöver ändra våra arbetssätt för att kunna vara tillgängliga för våra patienter. Både för de som behöver rådgivning via telefon och för de som kommer till oss på bokade besök, säger Madelene Johanzon, chef för område öppenvård.

Fler ringer och fler samtal besvaras – ändå låg tillgänglighet

Sedan pandemin start har det varit möjligt att ringa in till vårdcentralen under hela öppettiden. Nu återgår verksamheterna till en kortare tid för att kunna besvara fler samtal.

– Fler ringer till oss nu och trots att vi besvarat fler samtal än tidigare är andelen som kommer fram lägre, och så ska det inte vara. Med den här förändringen räknar vi med att kunna besvara fler samtal, säger Madelene Johanzon

Den som ringer vårdcentralen blir som vanligt bokad på en uppringningstid för att sedan bli uppringd av rådgivningssjuksköterska.

– Vi tror också att den här förändringen kan göra det tydligare för våra patienter. Vi har märkt på många vårdcentraler är våra tider för uppringning ändå fyllda på morgonen så vi tycker det är bättre både för oss och våra patienter att ha en tydlig tid att söka oss på, säger Madelene Johanzon.

– Vi har också sett att så många som vart femte samtal till våra sjuksköterskor inte handlar om sjukvårdsrådgivning, utan om andra saker såsom öppettider till andra verksamheter som närliggande apotek. Fundera gärna på om den information du önskar kan finnas att läsa på 1177.se eller på andra webbsidor innan du ringer oss.

Sök vård i Värmland

  • Du hittar egenvårdsråd på webbplatsen 1177.se.
  • Du kan kontakta vården genom att logga in på webbplatsen 1177.se dygnet runt.
  • På dagtid under telefontiden ringer du din vårdcentral för rådgivning och eventuell tidsbokning.
  • På kvällar, nätter och helger kan du får sjukvårdsrådgivning genom att ringa 1177. Om du har ett vårdbehov som inte kan vänta till nästa vardag kan du bli inbokad till en jourcentral.
  • Till akutmottagningen åker du vid allvarlig sjukdom eller skada.
  • Ring 112 vid livshotande tillstånd.

Sidan uppdaterad

Hjälpte sidan dig?