Region Värmland / Nyhetsarkiv / Kliniker satsar - skapar nya tjänster tillsammans

Nu finns chansen att söka nya sjukskötersketjänster där medarbetare växlar mellan akutmottagning och vårdavdelning.

Kliniker satsar - skapar nya tjänster tillsammans

I en satsning med 8 nya tjänster krokar akutmottagningen Karlstad arm med hjärt- och akutmedicinkliniken och kirurgkliniken på Centralsjukhuset.
- Vi ser att vi måste tänka nytt för att vara attraktiva på arbetsmarknaden, säger Ulrika Nilsson, verksamhetschef för akutkliniken Karlstad.

Bland nyutexaminerade sjuksköterskor är akutsjukvård populärt som en viktig erfarenhet. Ofta stannar man ett tag för att sedan gå vidare till en annan verksamhet.

- Det är en stor skillnad idag. Fler provar sig fram och stannar inte så länge på varje ställe, säger Ulrika Nilsson. Vi tänker att det här är en anpassning från oss som arbetsgivare. Kan vi tillsammans erbjuda nya typer av tjänster har vi större möjlighet att behålla kompetensen inom våra verksamheter.

Nu provas alltså idén att koppla ihop akutmottagningen på Centralsjukhuset med två av sjukhusets vårdavdelningar som tar emot akutens patienter, kirurgavdelning 6 och medicinsk akutvårdsavdelning 56. Tjänsterna innebär att rotera mellan antingen akutmottagningens kirurgsida och kirurgavdelningen eller akutmottagningens medicinsida och den medicinska akutvårdsavdelningen.

- Vi tror mycket på att koppla ihop oss och skapa andra typer av tjänster än de konventionella säger Maria Ädling, verksamhetschef hjärt- och akutmedicinkliniken och Tony Schönberg, verksamhetschef kirurgkliniken.

Yrkesutvecklingen prioriteras

Patientflödet på akuten högt och handlar till stor del om att bedöma patienter utifrån medicinsk brådskegrad och ta hand om de allra mest akuta tillstånden. På vårdavdelningar är perspektivet ett annat. Här står omvårdnaden i fokus och kontakten med patienterna blir längre. Genom att arbeta i två olika verksamheter men inom samma specialitet utvecklas den egna kompetensen.

- Vi hoppas att det här kan locka genom att ge utrymme för omväxling och möjligheten att utvecklas i sitt yrke, säger Ulrika Nilsson.

Nyfiken?

Här hittar du annonsen. Välkommen med din ansökan!