Region Värmland logga
Två flickor på en äng.

Du som bor Vänernära och vistas ute i skog och mark rekommenderas vaccination mot TBE

TBE-viruset som sprids med fästingar kan orsaka en inflammation i hjärnan eller hjärnhinnorna. Bor du nära Vänern och rör dig mycket i skog och mark? Då rekommenderas du att vaccinera dig.

Antalet fall av TBE har ökat de senaste åren. Därför uppmanar Smittskydd Värmland till vaccination mot TBE.
– Det är viktigt att du känner till att du bor i ett riskområde för TBE och att du vet om att du rekommenderas vaccination, säger Ingemar Hallén, biträdande smittskyddsläkare i Region Värmland.

Riskområden för TBE

Riskområden i Värmland I Värmland betraktas vänernära områden ha risk för smitta.
– Vi bedömer att områden runt Segmon, Slottsbron, Kil och Arvika är särskilt riskutsatta. Även i andra vänernära kommuner har antalet fall ökat men inte lika mycket, säger Ingemar Hallén.

Vaccination erbjuds nu också på vissa vaccinationsmottagningar

Vaccination mot TBE erbjuds på de flesta vårdcentraler i länet i mån av tid. Det erbjuds också av flera olika privata alternativ. Nu öppnar också möjligheten upp att boka tid för vaccination mot TBE på regionens vaccinationsmottagningar som annars vaccinerar mot covid-19.

– Vi fortsätter att vaccinera mot covid-19 och nu öppnar vi upp för vaccination mot TBE på de vaccinationsmottagningar som finns i länets riskområden. Vi börjar vaccinera den 20 april och du kan boka tid redan nu, säger verksamhetschef Birgitta Sahlström.

– Viktigt att tänka på är att det ska gå sju dagar mellan din vaccination mot TBE och mot covid-19.

Presskontakt

Birgitta Sahlström
Verksamhetschef
birgitta.sahlstrom@regionvarmland.se

Om vaccination mot TBE

TBE-vaccination rekommenderas till:

• fast boende och sommarboende samt personer som vistas i trädgård, skog och mark i områden med känd smittrisk. Riskområden i Värmland: Vänernära områden ha risk för smitta. Områden runt Segmon, Slottsbron, Kil och Arvika är särskilt riskutsatta. Även i andra vänernära kommuner har antalet fall ökat men inte lika mycket.
  • resenärer som ska vistas i skog och mark i Finland (särskilt Åland), i Baltikum eller i särskilda riskområden i Central- eller Östeuropa.

TBE-vaccination rekommenderas även till personer som semestrar och vistas i skog och mark i olika delar av mellersta och södra Sverige. Anledningen är att antalet fall i södra och mellersta Sverige ökar och att utbredningsområdena successivt ökar.