Region Värmland / Nyhetsarkiv / Läget i valet till regionfullmäktige

Läget i valet till regionfullmäktige

Valet till regionfullmäktige är ännu inte klart. På måndagseftermiddagen var 179 av 195 distrikt räknade i den preliminära rösträkningen.

Enligt den preliminära rösträkningen blir Socialdemokraterna fortsatt största parti och ökar med 2,5 procentenheter till 37,1 procent av rösterna. Sverigedemokraterna är det parti som ökar mest med 3,4 procentenheter till 15,6 procent. Även Moderaterna och Kristdemokraterna ökar i valet 2022.

Övriga partier backar. Sjukvårdspartiet och Centerpartiet backar mest med 3,7 respektive 3,1 procentenheter till 4,1 respektive 6,5 procent. Miljöpartiet backar med 0,4 procentenheter till 2,6 procent och klarar därmed inte regionspärren på 3,0 procent. Så var även fallet vid den preliminära rösträkningen i valet 2018. Då fick Miljöpartiet 2,9 procent vid den preliminära rösträkningen för att sedan landa precis på spärren efter det slutliga resultatet. Vänsterpartiet och Liberalerna går också bakåt.

För att få majoritet i regionfullmäktige krävs 41 mandat.

Preliminär mandatfördelning i regionfullmäktige

• Socialdemokraterna, 31 (+3)
  • Moderaterna, 13 (+1)
  • Sverigedemokraterna, 13 (+3)
  • Kristdemokraterna, 7 (+2)
  • Vänsterpartiet, 5 (-1)
  • Centerpartiet, 5 (-3)
  • Sjukvårdspartiet i Värmland, 4 (-2)
  • Liberalerna, 3 (-1)

Miljöpartiet tappar dagens 2 mandat.

Här kan du följa valresultatet.

Spärregler i allmänna val

Endast partier som uppnått en viss andel röster får vara med i fördelningen av mandat. Det är olika spärrar för de olika valen.

Följande andelar gäller i de olika valen:

• Riksdagsval: 4 procent. Eller 12 procent i en valkrets. Då får partiet delta i fördelningen av de fasta mandaten i den valkretsen.
  • Europaparlamentet: 4 procent.
  • Regionfullmäktige: 3 procent.
  • Kommunfullmäktige (kommun med flera valkretsar): 3 procent.
    Kommunfullmäktige (kommun med bara en valkrets): 2 procent.

Källa: Valmyndigheten