Region Värmland / Nyhetsarkiv / Karlstadsbuss + Värmlandstrafik = Värmlandstrafik
Karlstadsbuss + Värmlandstrafik = Värmlandstrafik

Snart tar en ny resa fart! Med start den 11 december i år börjar Karlstadsbuss och Värmlandstrafik att smälta samman under namnet Värmlandstrafik. Ett naturligt nästa steg eftersom både Karlstadsbuss och Värmlandstrafik varit en och samma organisation och en del av Region Värmland sedan 2019.

– Vi vill fortsätta att vara kollektivtrafiksveriges starkaste varumärke för alla värmlänningar, säger Mattias Bergh som är trafikdirektör på Region Värmland.

Både Karlstadsbuss och Värmlandstrafik berörs av förändringen. Inte minst då en ny grafisk profil med tydligare koppling till Region Värmland ska sjösättas. Störst blir förändringen för Karlstadsbuss som byter namn, något som syns redan inför tidtabellsskiftet i december då tidtabeller, anslag och information har Värmlandstrafik som avsändare.

– För alla som reser med oss blir själva resan i dagsläget inte särskilt annorlunda. Du kan precis som tidigare resa med både Karlstadsbuss och Värmlandstrafiks appar och kort. Befintliga webbplatser och appar fungerar som vanligt ett tag till, berättar Mathias Lindgren som är tätortstrafikchef på Region Värmland.

Förändringarna sker i flera steg

Det nya utseendet och det gemensamma varumärket kommer snart att börja synas på många av Värmlandstrafiks och Karlstadsbuss bussar, hållplatser och digitala kanaler och under 2023 lanseras en ny webbplats och en ny app för resor i hela Värmland.

– Resan mot ett gemensamt varumärke kommer att ske över tid, med omsorg om våra resurser. Vi byter inte kostym och bygger om över en natt. Förändringar kommer att ske löpande och vi kommer hela tiden att berätta om dem så att alla kunder, gamla som nya, känner igen sig, förklarar Mattias Bergh.

Det här händer i samband med den 11 december 2022

Värmlandstrafiks logga
  • Karlstadsbuss byter logga till Värmlandstrafik.
  • Värmlandstrafik får en ny logga och ett nytt utseende.
  • Du kan resa på precis samma sätt som tidigare, med Värmlandstrafiks och Karlstadsbuss biljetter, kort och appar.
  • Värmlandstrafiks reseplanerare och biljetter omfattar även Karlstadsbuss trafik (precis som tidigare).
  • Loggorna kommer att bytas på alla bussar i stadstrafiken i Karlstad.
  • Bussarna kommer att behålla sina färger. Orangea bussar i Karlstad och gula bussar i övriga Värmland.
  • Tidtabeller, anslag, information med mera börjar bytas ut och få ett nytt utseende, med Värmlandstrafiks nya logga.
  • Varmlandstrafik.se får ett nytt utseende och kompletteras med Karlstadsbussinformation. Nuvarande karlstadsbuss.se finns kvar tills i vår.
  • Värmlandstrafiks app får ett nytt utseende. Karlstadsbuss app finns kvar tills vidare.
  • Kundcenter och ombud kommunicerar enbart Värmlandstrafik.