Snart byggstart för Karlstads resecentrum
Den 27 februari är det byggstart för Karlstads resecentrum och många år av diskussioner och planering går över i en ny fas. Startskottet gick redan idag när projektets fyra parter, Karlstads kommun, Region Värmland, Trafikverket och Jernhusen, satte resecentrumets olika delar på plats.
– Detta är ett viktigt och efterlängtat steg i projektet Tåg i tid för att förbättra kapaciteten på den hårt belastade Värmlandsbanan, säger Erik Evestam (C) som är ordförande i regionala utvecklingsnämnden i Region Värmland.
– Tillväxt och fungerande kommunikationer hänger tätt samma. Genom att förbättra förutsättningarna för tågtrafiken i Värmland gör vi det exempelvis enklare för värmlänningarna att bo, leva och arbeta i Värmland, fortsätter han.
Hela Värmlands resecentrum
Med ett nytt modernt och effektivt resecentrum blir det enklare att arbetspendla både till, från och inom Värmland och att ta emot besökare. Karlstads resecentrum blir ett nav för resande i Värmland, där busstrafiken bättre kopplas ihop med tågtrafiken. Resecentrum binder även ihop Karlstads centrum med Stadsträdgården, Viken och Inre hamn, med en ny Vikenpassage och en ny bro.
– När vi samlar trafiken på samma plats blir det hållbara resandet enklare – hela vägen. Det ska vara smidigt att byta mellan tåg, regionbuss och stadsbuss, menar Elisabeth Björk (V), ordförande i Region Värmlands kollektivtrafiknämnd.
Kollektivtrafiken under byggtiden
Arbetet med resecentrum är utformat så att tågtrafik kan rulla under i princip hela byggtiden, men stopp i tågtrafiken kommer att förekomma under projektets gång. Busstrafikens linjer kommer att behöva läggas om under perioder när arbete sker på gatorna i Karlstads centrum, för att skapa bra lösningar både för resenärerna och för trafiken.
Preliminär tidplan för resecentrum
Resecentrum börjar byggas i februari 2023 och står klart under 2026.
- 2023-2026 Vikentunneln och spårområdet byggs om. Halva området åt gången med start på den södra sidan.
- 2025 Under året planerar vi att nya gångbron Trädgårdslänken står klar.
- 2023-26 Hamngatan och anslutningsvägar byggs om i etapper.
- 2026 Funktioner kopplade till resande är klara.
Mer information om de olika delprojekten finns på karlstad.se
Tätare busstrafik och Vikenbusskort
Nuvarande Vikentunnel stängs den 27 februari och kommer vara stängd under den cirka tre år långa byggtiden. Gång- och cykeltrafiken kommer att ledas om via Löfbergsviadukten och Klaraborgsviadukten.
I samband med byggtiden har Värmlandstrafik växlat upp busstrafiken med linje 10 med 100 avgångar mer i veckan. Värmlandstrafiks S-linje går också, sedan december, mellan Stora Torget och Centralsjukhuset med tiominuterstrafik stora delar av dagen.
För boende i området kring Vikentunneln finns möjlighet att via Karlstads kommun ansöka om ett speciellt Vikenbusskort, för att gratis kunna resa med busstrafiken mellan Viken och Tingvallastaden.
Läs mer om Vikenbusskortet på karlstad.se
Kontaktpersoner
- Erik Evestam (C) ordförande regionala utvecklingsnämnden, Region Värmland, 076-527 38 44, erik.evestam@regionvarmland.se.
- Elisabeth Björk (V) ordförande kollektivtrafiknämnden, Region Värmland, 076-765 25 89, elisabeth.bjork@regionvarmland.se.
- Marcus Smedman, infrastrukturstrateg, Region Värmland, 010-833 10 34, marcus.smedman@regionvarmland.se.
- Mattias Bergh, trafikdirektör Region Värmland, 010-832 83 14, mattias.bergh@regionvarmland.se.
Om Tåg i tid
Projektet Tåg i tid arbetar för punktligare och tätare tågtrafik och för ett nytt resecentrum i Karlstad. Arbetet består av flera delprojekt. Värmlandsbanan är Sveriges mest trafikerade järnväg med enkelspår och störningar leder till förseningar i trafiken längs hela sträckan Oslo-Stockholm. För att öka kapaciteten och minska risken för förseningar på Värmlandsbanan behöver fler tåg kunna mötas istället för att vara tvungna att stanna och vänta. Tåg i tid består av flera olika delprojekt, där Karlstads resecentrum är ett.
Tåg i tid är ett samarbete mellan Karlstads kommun, Region Värmland, Trafikverket och Jernhusen.