Region Värmland / Nyhetsarkiv / Folkhälsovecka med temat Folkhälsa – där du är

God folkhälsa innebär att hälsan är så god som möjligt och att den också är så jämlikt fördelad som möjligt i olika grupper. Många bidrar till god folkhälsa där de är – till exempel i sitt arbete eller genom engagemang i olika organisationer.

Folkhälsovecka med temat Folkhälsa – där du är

För andra året i rad arrangerar Region Värmland en folkhälsovecka. I år är temat ”Folkhälsa – där du är”. Veckan arrangeras 24–28 april och erbjuder både frukostseminarier och konferens.

– Många vet inte vad folkhälsa egentligen är och inte heller varför vi behöver jobba med folkhälsa. Samtidigt finns det de som bidrar till folkhälsa där de är utan att veta att de gör det. Ökad förståelse för folkhälsoarbete kan leda till större möjligheter att nå målet god, jämlik och jämställd hälsa, säger Marika Andersson, folkhälsostrateg och projektledare för folkhälsoveckan.

Vad folkhälsa är, hur värmlänningarna mår och hur vi kan göra vårt samhälle friskare och starkare – om det handlar årets folkhälsovecka. Några exempel på folkhälsoarbeten i Värmland kommer också att presenteras.

Frukostseminarier och konferens

Frukostseminarierna med två föreläsningar per dag ges måndag, tisdag och torsdag. Under fredagens frukostseminarium ges exempel på folkhälsoarbeten i kommuner och idéburna organisationer.

Konferensen genomförs tillsammans med Värmlands idéburna under onsdagen och erbjuder föreläsningar, workshop och politikerpanel.

Målgruppen för veckan är alla som arbetar med folkhälsa eller vill veta mer om folkhälsoarbete.

Anmälningslänk och mer information finns på regionvarmland.se/folkhalsoveckan.