Till startsidan
Start /Nyhetsarkiv /Möjlighet till elektronisk identifiering när man ringer 1177

Möjlighet till elektronisk identifiering när man ringer 1177

Nu blir det möjligt att identifiera sig med e-legitimation när man ringer 1177 i Region Värmland.

Rent praktiskt blir den som ringer 1177 ombedd att knappa in personnumret för den som ärendet gäller. Om ärendet gäller dig själv kan du då välja att identifiera dig med e-legitimation medan du väntar på att prata med en sjuksköterska för sjukvårdsrådgivning. Du kan använda e-legitimationerna BankID eller Freja eID plus.

– Vi vill ge invånarna möjlighet att identifiera sig på ett säkert sätt och en fördel med detta är att sjuksköterskan som man pratar med kan se att man har identifierat sig med e-legitimation, säger Andreas Norling, verksamhetschef för ambulanssjukvården och 1177.

Den som inte har möjlighet att identifiera sig med e-legitimation kan fortfarande uppge sin identitet genom att knappa in ditt personnummer eller genom att uppge ditt personnummer direkt i samtalet med sjuksköterskan. Oavsett identifieringsmetod kommer 1177 att efterfråga personnumret muntligen.

Sidan uppdaterad

Hjälpte sidan dig?