Region Värmland logga

Äldre är extra utsatta för värmen men alla kan bli drabbade.

Skydda din hälsa i värmeböljan

Temperaturerna är på väg upp igen. Extrem värme är farlig för alla, och du som är i riskgrupp behöver ta hand om dig extra mycket. Läs vad du kan göra för att undvika hälsoproblem.

Risken för hälsoproblem ökar påtagligt när temperaturen når upp till 26°C eller mer under tre dagar i följd. Äldre, kroniskt sjuka och funktionsnedsatta personer är i riskzonen, men även friska, yngre kan bli sjuka av värmen. Liksom gravida och små barn.

– Det här gäller även personer som tar vissa läkemedel som sätter kroppens förmåga att reglera värme ur spel. Exempelvis vätskedrivande läkemedel vid högt blodtryck eller antidepressiva läkemedel och neuroleptika, säger Madelene Johanzon, medicinskt ledningsansvarig i Region Värmland.

Dosen kan behöva pausas

De som tar dessa mediciner kan behöva pausa dem under några dagar tills värmeböljan går ner igen. På läkemedelslistan framgår det tydligt vad som gäller. De som är osäkra ska alltid kontakta sin läkare.

– Varje sommar kommer det in ett antal patienter till de värmländska akutmottagningarna med symptom på värmeslag, men mycket av det här är påverkbart. Om de hade låtit bli sina läkemedel eller druckit mer vatten hade de inte behövt söka vård, säger Madelene Johanzon.

Äldre är skörast

Generellt är äldre personer känsligare för värme eftersom de kan ha sämre temperaturreglering och nedsatt förmåga att känna törst. Det är också vanligare att äldre har kroniska sjukdomar, använder mediciner eller har en funktionsnedsättning vilket ytterligare kan öka risken för hälsoproblem vid en värmebölja.

– För äldre är det extra viktigt att ta det lugnt i värmen, dricka även om man inte är törstig, undvika fysisk aktivitet och faktiskt vara i skuggan, säger Madelene Johanzon och fortsätter.

Var uppmärksam på om närstående blir påverkade av att det är varmt. Och tänk på att äldre, barn och sjuka kan behöva hjälp att få i sig tillräckligt med vätska.

Råd vid värmebölja

• Drick mer än vanligt, även om du inte är törstig. Ät gärna mat med mycket vätska, till exempel frukt och grönsaker.
  • Ha på dig löst sittande kläder som täcker huden. Skydda huvudet med en hatt och var i skuggan så mycket som möjligt.
  • Undvik att anstränga dig fysiskt under dygnets varmaste timmar.
  • Svalka dig då och då med en sval dusch eller ett bad. Du kan också lägga en blöt handduk runt nacken.
  • Vädra på natten när temperaturen har gått ner.
  • Försök att vara på hemmets svalaste plats.
  • Lyssna på kroppens varningssignaler

Var uppmärksam på hur du mår i värmen. Det finns olika tecken på att din kropp påverkas av värmen:

• Din puls ökar
  • Du blir trött