Region Värmland logga

Öppenvårds- och slutenvårdspsykiatri slås ihop till ett verksamhetsområde

Hälso - och sjukvårdsdirektören har beslutat att slå ihop verksamhetsområdena öppenvårds- och slutenvårdspsykiatri till ett gemensamt verksamhetsområde med en gemensam verksamhetschef. Beslutet innebär att Region Värmland skapar en sammanslagen vuxenpsykiatri på samma sätt som finns i flera andra regioner.

Beslutet tas efter en bred dialog och formell samverkan under januari till april. För att förtydliga patientperspektivet har processen innefattat extra dialogmöten under våren. Riskbedömningar och dialogmöten har visat på övervägande positiva effekter för värmlänningarna.

Efter sommaren ska en verksamhetschef rekryteras och sammanslagningen börjar gälla från 1 januari 2025 eller när ny verksamhetschef kan tillträda sin tjänst.

Bakgrunden till beslutet är det uppdrag områdescheferna fick i januari 2024 att se över sina verksamheter inom respektive område med fokus på:

• Patientens behov
  • Ledarstruktur