Region Värmland logga

Kostnaderna för hyrbemanning sjunker i Region Värmland

Region Värmlands kostnader för hyrbemanning i vården sjunker kraftigt. Första halvåret 2024 var de 25 procent lägre jämfört med samma period året före.
– Det här visar att vi är på rätt väg i vårt arbete med att minska beroendet av hyrpersonal, säger Lars Christensen, tf hälso- och sjukvårdsdirektör.

Sveriges kommuner och regioners rapport Bemanningstrenden visar på kostnadsutvecklingen för hyrpersonal inom hälso- och sjukvården.

Den senaste sammanställningen jämför första halvåret 2024 med samma period 2023.

Och här minskade de sammanlagda kostnaderna för hyrpersonal i Region Värmland med 25 procent.

– Exempelvis så har primärvården har gjort ett otroligt jobb genom att minska kostnaderna för hyrläkare samtidigt som fler patienter har fått hjälp inom vårdgarantins tre dagar, säger Daniel Schützer (S), ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden. Det visar att det går att minska vårt hyrberoende utan att minska tillgängligheten.

Bli oberoende av hyrpersonal

Sedan många år pågår ett arbete inom Region Värmland för att bli oberoende av hyrpersonal. Det ska leda till en bättre arbetsmiljö för medarbetarna, bättre kontinuitet för patienterna samt minskade kostnader för regionen.

– Jag är imponerad av att verksamheten lyckats sänka våra bemanningskostnader med 60 miljoner kronor. Det här visar att vi är på rätt väg i vårt arbete med att minska beroendet av hyrpersonal, säger Lars Christensen, tf hälso- och sjukvårdsdirektör.

Regiongemensamt avtal

Från januari i år finns ett regiongemensamt avtal som har gemensamma prissättningar för bemanning inom vården. Totalt sett sjunker också kostnaderna för hyrpersonal i landets regioner med 28 procent under den jämförda perioden. Det motsvarar närmare 1,3 miljarder kronor.

– Detta visar att regionsverige har förmågan att genom samverkan sänka sina kostnader. Det bör finnas fler områden där vi kan se liknande resultat, säger Lars Christensen.