En kvinna och en man står utomhus och tittar in i kameran. Kvinnan håller i en cykel. Bakom dem syns gula bussar.och en byggnad med texten Centralsjukhuset.

Under Hållbart resande till jobbet 2025 testade Kirsi Stenqvist att cykla till jobbet och Leif testade att åka buss. Båda har fortsatt sitt nya resesätt.

De har testat buss och cykel i höst

Kirsi och Leif är två av de drygt femtio medarbetare i Region Värmland som under hösten testat att promenera, cykla eller åka kollektivt till jobbet. Kirsi kommer absolut att fortsätta cykla och Leif räknar med att åka mer buss än tidigare.

Det var andra gången som Region Värmland genomförde Hållbart resande till jobbet. Förra året testade 15 medarbetare på Centralsjukhuset i Karlstad att ställa bilen och i stället promenera, cykla eller åka buss till jobbet. Nyligen avslutade ett femtiotal medarbetare från hela Region Värmland sin testperiod.

Kirsi Stenqvist, som arbetar på Centralsjukhuset i Karlstad, berättar att hon gillar att röra på sig och att hon periodvis har cyklat till jobbet.

– Att vara med i Hållbart resande var delvis en personlig utmaning att välja cykeln oftare, helst varje dag, säger hon.

Kirsi har drygt tre kilometer till jobbet och tycker att restiden har varit ungefär densamma som med bil. Men med cykel slipper hon bilköer och behöver inte leta parkeringsplats. Hon talar också om frisk luft och tid för reflektion.

Avslappnande att åka buss

Leif Andersson bor i Molkom och har sin arbetsplats i Regionens hus. Han valde att ställa bilen för att åka buss till arbetet.

– Det var behagligt och avslappnande att åka buss, speciellt den här årstiden. Jag var mindre trött när jag kom hem efter bussresan, jämfört med när jag åkte bil. Och under prövotiden hade jag inga kostnader överhuvudtaget, varken gällande bränsle eller parkering.

Men Leif har också stött på utmaningar. Restiden ökade med en timme per dag, och bussarna har inte alltid hållit tidtabellen.

– Endast två gånger har båda bussarna jag åker med varit i tid. Det är frustrerande att se anslutningsbussen försvinna framför näsan på mig.

De vill fortsätta med nya arbetssättet

Både Kirsi och Leif vill fortsätta med sitt nya resesätt till arbetet.

– Jag kommer helt klart att åka mer buss i framtiden. Men inte alltid eftersom jag då och då behöver ta bilen, bland annat för att ta hem material till min husrenovering.

Och Kirsi har siktet inställt på cykel.

– Jag kommer absolut att fortsätta cykla. Jag ser fram emot att få se om det kommer att finnas cykelställ för cyklar med lite bredare däck, så min mountainbike inte välter i cykelstället.

Höga betyg för hållbart resande

Miljöstrateg Jonas Höglund berättar att deltagarna i Hållbart resande fått svara på en uppföljande enkät. På frågan ”Hur upplevde du att resa på det sätt som du valde under testperioden?” gav hälften betyget 9 eller 10 på en tiogradig skala. Medelbetyget blev 7,83.

79 procent av de svarande har angett att de kommer att fortsätta med sitt nya resesätt minst hälften av sina arbetsdagar.

De negativa kommentarerna i enkäten handlade mest om försenade bussar och inställda tåg – samt regn och blåst för dem som cyklade eller promenerade. De positiva kommentarerna var minst lika tydliga: enkelt och smidigt, man blir pigg, frisk luft, gratis motion, sparade pengar, kändes bra för miljön, närmare naturen, bättre sömn.

– Förutom att det, speciellt i början av testperioden, var många inställda tåg tycker jag att vi fick ett bra resultat. Vad vi satsar på nästa år är inte klart ännu, men vi hoppas kunna fortsätta med något som främjar både miljö och hälsa, säger Jonas.

Ett halvt varv runt jorden

Deltagarna i årets Hållbart resande har tillsammans minskat utsläppen med 4–5 ton koldioxid (CO2). Det kan jämföras med:

  • Produktion och transport av 4 200 pizzor. Det är 11 år av fredagsmys för en person.
  • Mobilladdning i 1 000 år. I praktiken motsvarar det 10 generationers mobilanvändning.
  • Flera hundra tusen heliumballonger fyllda med koldioxid.
  • Mer än ett halvt varv runt jorden med en bensinbil.

Sidan uppdaterad