Region Värmland / Nyhetsarkiv / Näringsdepartementet nyfikna på värmländsk regional utveckling
Två män och en kvinna står framför en byggnad.

Mattias Moberg, enhetschef näringsdepartementet med projektledare Lisa Gärdt och Dag Hallén, strateg Region Värmland.

Näringsdepartementet nyfikna på värmländsk regional utveckling

Det pågår spännande arbete på Region Värmlands verksamhet regional utveckling. När näringsdepartementet under veckan besökte Värmland avsatte de en dag för att lära sig mer om vårt arbete.

Besöket började i Karlstad där delegationen från näringsdepartementet fick presentationer av satsningar och frågor kopplade till regionens vision ”Ett hållbart Värmland förändrar världen 2040”.

Stort lokalt engagemang

Därefter bar det av till Värmskog där Lisa Gärdt, projektledare, och Dag Hallén, strateg på Region Värmland, mötte upp för att berätta om Hållbara Värmskog – ett projekt finansierat genom Region Värmlands uppdrag Hållbara Värmland

– Det som gör intryck är framför allt det stora engagemanget. För att överleva och bli en framtidsbygd är det lokala engagemanget avgörande. Det ser vi här i Värmskog där bygden har samlats och jobbat tillsammans för att skapa förändring med en gemensam vilja och vision. Det är verkligen imponerande att se, säger Mattias Moberg, enhetschef för regional tillväxt och landsbygdsutveckling på näringsdepartementet.

Strategi visar vägen

Under ett års intensivt arbete engagera projektet hela bygden i arbetet med Värmskogsstrategin, som pekar ut riktningen för hur bygden ska utvecklas hållbart. Strategin beskriver en gemensam målbild och vad som är viktigt för alla som bor och verkar i Värmskog.

– Vi vet att vi haft kalkylerna emot oss, men genom att få med oss engagerade personer i bygden kan vi nå vår vision. Vi känner platsens riktiga potential och nu behöver vi få med oss fler som vill satsa genom att investera, bygga nytt, flytta hit och vara med och skapa det vi tror på, säger Lisa Gärdt.

Avstamp i Agenda 2030

Hållbara Värmskog har baserat hela sin process på innehållet i Agenda 2030. Alla idéer och förslag som invånare, företag och föreningar har bidragit med har sorterats och värderats utifrån hållbarhetsmålen. Alla mål och delmål har diskuterats för att identifiera vilka som är relevanta för Värmskog och vad de i praktiken kan betyda för bygden.

– Det behövs engagemang och uthållighet för att skapa framtidstro, och det är väldigt inspirerande att se och höra om kraften som finns här i Värmskog, säger Mattias Moberg, näringsdepartementet.