Region Värmland / Nyhetsarkiv / Nya Interreg Sverige–Norge öppnar upp för nya innovativa projekt

Nu har EU-kommissionen beslutat och godkänt det nya Interreg-progammet Sverige–Norge 2021–2027.

Nya Interreg Sverige–Norge öppnar upp för nya innovativa projekt

EU-programmet Interreg Sverige–Norge 2021–2027 är nu äntligen är klart och beslutat av EU-kommissionen efter mer än två års intensivt arbete.

Programmet ska ge stöd till gemensamma svensk-norska projekt som utvecklar samhälle och näringsliv inom olika verksamhetsområden. Region Värmland har samordnat arbetet med att ta fram EU-programmet för den nya programperioden 2021–2027 tillsammans med åtta regioner. De är Dalarna, Jämtland-Härjedalen, Värmland, Västernorrland och Västra Götalandsregionen samt de norska regionerna Innlandet, Trøndelag och Viken.

Programmet omfattar 2,1 miljoner invånare, en 100 mil lång gräns och har en budget på 104 miljoner euro. Regionerna representerar tillsammans ett program som bygger på gemensamma utmaningar, styrkeområden och specifika förutsättningar, med fokus på gränsregionala mervärden.

Vårt program består av fyra områden och åtta specifika områden där medel förinsatser kan sökas.

• Ett smartare Europa
    - Innovation
    - Småföretagens konkurrenskraft
  • Ett grönare Europa
    - Klimatanpassning
    - Cirkulär ekonomi
  • Ett mer socialt Europa
    - Utbildning
    - Arbetsmarknad
  • Hållbar kultur och turism
    - Ett starkare Europa
    - Små platser spelar roll

Under arbetsprocessen publicerade arbetsgruppen (tjänstepersoner från alla åtta regionerna) ett samråd och fick ett 70-tal svar från kommuner, universitet, regioner, länsstyrelser, kluster, företagsgrupper och civilsamhället. Materialet sammanställdes och ett nytt program togs fram. Transparensen, involveringen och deltagandet av partnerskapet har varit betydelsefull för att skapa ett relevant program för Interreg Sverige – Norge.

– Ett viktigt arbete, som förhoppningsvis kommer leda till många innovativa och spännande projekt och samarbeten med visionen som riktmärke, säger koordinatorn Camilla Tellås, Region Värmland.

Hållbar utveckling och omställning i en attraktiv gränsregion utan gränshinder

Din ansökan till Interreg–Sverige Norge programmet lämnar du till förvaltande myndighet, Länsstyrelsen i Östersund.

Mer information hittar du här.