Blind man lyssnar på skärmuppläsare.

Digital tillgänglighet

Digital tillgänglighet handlar om att utforma digitala tjänster och information på ett sätt så att alla kan ta del av det, att inte utestänga någon oavsett funktionsförmåga.

Texter ska vara lätta att läsa och förstå, det ska gå att förstora innehållet utan att det hamnar utanför skärmen, användarna ska kunna navigera via tangentbord eller röststyrning och det ska gå att lyssna via skärmuppläsning. För oss i offentlig sektor är det lag på att digitala tjänster (webbplatser, appar, videor och publicerade dokument) ska vara tillgänglighetsanpassade.

Vad är digital tillgänglighet?

Digital tillgänglighet handlar om att vi har utformat tjänster och information på ett sätt så att alla kan ta del av det, oavsett funktionsförmåga.

Våra digitala lösningar ska fungera för de som

  • inte kan se eller har begränsad synförmåga
  • inte kan uppfatta färg
  • inte kan höra eller har begränsad hörsel
  • inte har talförmåga
  • har nedsatt finmotorik eller styrförmåga
  • har nedsatt rörelseförmåga
  • har skakningar
  • är känsliga för flimmer
  • har kognitiv nedsättning, sjukdom eller diagnos. Exempelvis adhd, demens eller autism.

Lagkrav

Region Värmland har krav på sig att leva upp till Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2016/2102 om tillgänglighet avseende offentliga myndigheters webbplatser och mobila applikationer (Webbtillgänglighetsdirektivet) samt Lag (2018:1937) om tillgänglighet till digital offentlig service.

Sidan uppdaterad