Produktifiering

Ibland behöver våra tjänster, projekt, kampanjer eller evenemang särskilja sig för att nå sina målgrupper effektivt, då finns möjlighet till produktifiering.

Grundprincipen är att följa respektive varumärkes grafiska riktlinjer och fokusera på att utforma slagkraftiga budskap anpassade efter aktivitet och målgrupp. Men ibland kan man behöva särskilja det grafiska uttrycket för att vara relevant och för att få större genomslag. En symbol kan ibland tas fram som ett komplement då en och flera aktörer samverkar.

Kriterier för produktifiering

  • Det finns ett behov av att skilja sig från ordinarie verksamhet för att nå ut med ett specifikt budskap.
  • Ett särskilt behov finns för att locka en specifik målgrupp på en konkurrensutsatt marknad.
  • Det underlättar och gör det tydligare för målgruppen.
  • En eller flera aktörer samverkar och behöver visa samhörighet.
  • Varje varumärke tar i samråd med kommunikationsdirektören beslut om produktifiering ska ske eller inte.
  • Då våra satsningar bör stärka befintligt varumärke skapar vi aldrig nya logotyper.
  • Ansvarigt varumärke är alltid avsändare av kommunikationen.

Exempel på produkter

Vi bedriver olika projekt där det kan finnas behov av att sticka ut i mängden och locka publik. Exempel på det är Värmlands bokfestival, Geniuskonferensen, Schyst eller omställningsarbetet God och nära vård. Värmlandstrafiks båtbussar är också en produktifiering för att locka fler turister på sommaren.

Sidan uppdaterad