När du beställer kommunikation

Ibland kan du behöva beställa kommunikation. För att resultatet ska bli som du vill är det viktigt att du ger den skribent, fotograf eller formgivare som du anlitar ett bra underlag.

Din uppdragsbeskrivning ska inte bara ge information om budskap, målgrupper och önskat resultat – utan bör även innehålla tydliga instruktioner om vad du inte vill ha. Betona hur din organisation ska framställas. Hänvisa gärna till schyst.se.

Gör så här

Skriv ner de punkter du vill ha med på en checklista för att ge medarbetare stöd i att beställa mer inkluderande kommunikation.

En checklista kan till exempel se ut så här:

  • Framställ män och kvinnor likvärdigt.
  • Visa företagets mångfald och ha med personer från olika etniska bakgrunder.
  • Byt eventuellt ut könskodade ord för att få en mer inkluderande kommunikation.

Diskutera

  • Vilka externa leverantörer behöver få veta att din organisation har bestämt sig för att det är viktigt med inkluderande kommunikation?
  • I vilka situationer är det viktigt att ge externa leverantörer rätt input för jämställdhet, mångfald och jämlikhet?
Tips!

Så kan du börja förändra

Ett utmärkt första steg är att läsa Schysts guide för inkluderande kommunikation. Där får du massor med kunskap och tips för att kommunicera schyst i både ord och bild

Läs guiden

Sidan uppdaterad