Konferensen gen(i)us

Det blev nytt besöksrekord igen för Värmlands egen jämställdhetsdag gen(i)us. Närmare 650 deltagare samlades i maj 2018 på Karlstad CCC för att lyssna till bland andra Nina Rung, Hugo Ewald och Frida Boisen.

Scenen på konferensen

Intresset för gen(i)us fortsätter att öka. När Region Värmland och Länsstyrelsen Värmland arrangerade evenemanget för sjunde gången kom 650 besökare, vilket är nytt rekord. Det var även första gången som samtliga 16 värmländska kommuner fanns representerade och antalet män var högre än någonsin tidigare.

Moderator under dagen var programledaren och journalisten Jenny Strömstedt. Hon delade bland annat med sig av upplevelser från bakom kulisserna på TV4-redaktionen när Metoo-vindarna ven som mest. Dessutom bjöds publiken på ett gäng riktigt intressanta och inspirerande föredrag. 

Föredrag

Här nedanför finns korta sammanfattningar av dagens föreläsningar.

Nina Rung

Varför jämställdhet ger ökad trygghet

Nina Rung är utbildad kriminolog och genusvetare. De senaste fem åren har Nina utrett grovt våld i nära relation och våld och sexualiserat våld mot barn inom Stockholmspolisen. Under Gen(i)us 7 pratade hon bland annat om stereotypa könsroller, hur jämställdhet kan vara en motvikt till våld och vad Metoo-rörelsen har betytt.

– Könsroller är ingenting som vi föds med, utan det är någonting som vi lär oss under vår uppväxt, menar Nina. Forskning visar att könsrollerna är satta redan när barn är i 9-10-årsåldern. Det som vi lär oss som små följer sedan med oss upp i åldrarna.

Hon passade även på att berömma Region Värmland för sin kampanj En riktig man, där man tillsammans med spelare från Färjestad BK lyfter frågan om vad det innebär att vara man.

Nina Rung har jobbat med jämställdhetsfrågor i 20 år. Vad anser hon behöver göras för att rätta till den skeva jämställdheten?

– Vi måste jobba framåt. Vi måste bland annat jobba metodiskt i skolan och på mottagningsenheter, vi måste utbilda skol- och vårdpersonal och idrottsledare. Vi måste ha en bra sexualundervisning och vi behöver reglera pornografin på internet. Det är bara att köra, säger hon.

Göran Lundwall & Anna Lundmark Lundbergh, Almi Företagspartner

Jämställdhet skapar tillväxt och attraktionskraft

På Almi tycker man att jämställdhet är en självklarhet för att uppnå tillväxt och attraktionskraft och Almi Värmland är den första region som jobbar aktivt med jämställdhetsfrågor. Koncernchef Göran Lundwall och Anna Lundmark Lundbergh, vd på Almi Företagspartner Värmland, berättade om hur de använder jämställdhetsfrågor för att vara en attraktiv arbetsgivare.

När Göran Lundwall kom ut på arbetsmarknaden tog han jämställdheten för given – vilket snabbt inte visade sig stämma. Almi startade ett jämställdhetsarbete med syfte att, bland annat, bidra till att fler kvinnor startar och utvecklar företag samt kommersialiserar sina innovationer. Och visst finns det mycket att vinna på det – en studie från Peterson Institute for International Economics visar att företag med minst 30 procent kvinnor i ledande positioner har 15 procent bättre lönsamhet än de under 30 procent-kvoten.

Almi arbetar vidare med sitt jämställdhetsarbete, och Göran Lundwall och Anna Lundmark Lundbergh hoppas att fler företag och organisationer ska göra detsamma. Men Göran Lundwall lyfter ett varnande finger:

– Jämställdhet är inte ett projekt. Det är någonting som måste genomsyra hela kärnverksamheten, och arbetet måste vara kontinuerligt.

Patric Hamsch, SVT Sport

Vilket kön har en sportnyhet?

SVT:s sportredaktion har valt att ta jämställdhetsarbetet till en helt ny nivå. Som enda redaktion i världen har de satt upp mål om andelen 50-50 kvinnor och män i sina program Sportnytt och Sportspegeln, på webben, svtsport.se, samt i sina sociala kanaler. Ett stort steg i sportvärlden, som länge dominerats av män.

– En jämställd sportjournalistik ger fler tittare och fler egna nyheter, hävdar Patric Hamsch och hänvisar till undersökningar och siffror.

Sedan 2015 använder SVT sport bland annat en genusmätare för att räkna ut hur könsrepresentationen ser ut. Genom att göra en mer jämställd könsfördelning i sina nyheter har antalet egna nyheter ökat från två per vecka till över tio per vecka.

– TV-tittandet minskar överlag, men Sportnytt ökar faktiskt sin publik, säger Patric.

2017 blev ett rekordår för kvinnor i SVT sportens kanaler. 9 av 15 toppartiklar handlade om kvinnor, 9 av 15 toppklipp och 11 av 15 toppdelningar i sociala kanaler likaså.

– Men trots våra mål så är vi inte riktigt framme än. Det finns fortfarande mycket som vi kan göra. Men kan det vara så att kvinnor och direktsänd sport är nästa stora grej?

Jonna Ekman, KIT

Att våga tänka innanför boxen

Jonna Ekman är tidigare journalist och numera skribent på den digitala publikationen KIT. KIT har för avsikt att finnas där målgruppen finns – alltså på nätet och sociala medier. Publikationen har hundratusentals följare och deras material blir ofta virala. På ett målande sätt talade hon om hur de på KIT försöker tänka och agera för att förändra normer och vara vanebrytare.

– Tänk på vem det är du intervjuar – försök att hitta andra typer av intervjupersoner. Bryt stereotypiska roller och låt det vara normen. Låt människor synas för det de gör, inte det de är, säger hon.

Att ställa andra, inte så förväntade, frågor och att vara noga med vilka bilder och ord man väljer att använda är några andra tips som Johanna presenterade i sitt föredrag. Det kan verka enkelt, menar hon, men glöms ändå ofta bort – att tänka nytt och annorlunda.

– Ta den extra tiden. Tjata, envisas, ring fler samtal. Oftast så lönar det sig, säger hon och avslutar;

– Kör, bara kör!

Hugo Ewald

Kvinnor som propagandaverktyg

Exilvärmlänningen Hugo Ewald är journalist, musiker och genusvetare. Han är faktakollsredaktör på Dagens Nyheter och har tidigare arbetat som detsamma på Metros Viralgranskaren. Han hänger, som han själv beskriver det, på de mörkare sidorna av internet, där kvinnor används som propagandaverktyg.

– Kvinnor har använts som propaganda redan innan internet. Men nu är det så otroligt mycket enklare att sprida och du kan enkelt hitta stora grupper av människor som tycker precis som du och som kommer att sprida ditt budskap.

Det finns i huvudsak två stora grupper på nätet som använder sig av kvinnor i propaganda på nätet, menar Hugo Ewald. Det är den så kallade Men´s rights-rörelsen och den invandrarkritiska rörelsen.

Hugo Ewald berättar att han ibland kan känna sig chockad över hur snabbt det går att sprida olika budskap på nätet.

– Man blir nästan mörkrädd.

Men vad kan vi då göra för att förhindra att denna typ av propaganda inte sprids så snabbt?

– Var källkritisk! Vem gynnas av att detta sprids? Jag skulle vilja att alla tänker till en extra gång innan man trycker på dela-knappen, säger Hugo.

Frida Boisen

Digital succé

– Jag ska tala om för er hur vi kan förändra världen med hjälp av sociala medier.

Så inledde Frida Boisen sitt föredrag, och visst borde hon veta vad hon pratar om. Hon är författare, programledare, krönikör och har även beskrivits som ett sociala medier-geni.

– Vad brinner du för? Det är en väldigt viktig fråga. För det är det som du ska dela med dig av på sociala medier, säger hon.

2,2 miljarder människor använder sociala medier i världen. 6,4 miljoner av dessa är svenskar. Hur ska du lyckas fånga uppmärksamheten hos dem? Enligt Frida Boisen finns det fyra nycklar som kan leda till virala poster; ilska, glädje, värme och rädsla. Att våga utnyttja tekniken som finns, som stories, video och livesändningar, är också en fördel, menar hon, eftersom till exempel live gör dig mer trovärdig och du kan visa att ingenting är redigerat eller fuskat.

Men framför allt handlar det, enligt Frida Boisen, om att hitta sin själ, sin historia och sitt hjärta – och dela med sig.

– Använd din röst, var aktiv, ta chansen, sprid kunskap. Och gör världen bättre.