Framsteg i regionens arbete med vårdförlopp och GAP-analyser inom kunskapsstyrningssystemet

Region Värmland ligger långt fram när det gäller införande av vårdförlopp och genomförda GAP-analyser inom kunskapsstyrningssystemet.

När beslut om fastställande av ett vårdförlopp tas nationellt gör alla regioner en GAP-analys. GAP-analyserna är viktiga av flera anledningar. De ger representanter för olika vårdgivare och yrkesgrupper i regionen en gemensam bild av vad som behöver förändras och möjlighet att lära av varandra. I flera av vårdförloppen görs arbetet även tillsammans med kommunala företrädare. Alla 21 regioner svarade på en enkät under hösten 2023 för att beskriva hur långt de har kommit i införandet av varje vårdförlopp.

– Region Värmland ligger i topp när det gäller antalet genomförda GAP-analyser med 26 stycken. Genomsnittet för regionerna ligger på 17. Tack vare detta har vi kunnat starta vårt riktade förbättringsarbete, säger hälso- och sjukvårdsdirektör Lena Gjevert.

Förändringsarbete och framgångsfaktorer

Region Värmland redovisar 22 vårdförlopp där förändringsarbete påbörjats vilket är mest i Sverige. Vi började tidigt med starkt stöd från ledningen och en bred vilja och positiv inställning till att vi skulle ta oss an kunskapsstyrningsarbetet tillsammans.

– En framgångsfaktor är att vi har en decentraliserad organisering där expertkunskapen bärs av utsedda sakkunniga som finns ute i vården och leder implementerings- och utvecklingsarbetet tillsammans med tillfälliga arbetsgrupper av vårdmedarbetare. Men precis som alla andra regioner möter Region Värmland olika utmaningar, bland annat svårigheter att få bra samlad data för uppföljning, säger Lena Gjevert.

Kunskapsstöd
Detta är dokument som styr sjukvården i Sverige. De är beslutade på nationell nivå, till exempel Socialstyrelsens nationella riktlinjer och instruktioner från andra myndigheter. Kunskapsstöd kan vara kliniska riktlinjer, nationella vårdprogram och rekommenderade rutiner. Du kan hitta alla fastställda kunskapsstöd på 1177 för vårdpersonal.

Nationellt system för kunskapsstyrning hälso- och sjukvård
Kunskapsstyrningssystemet är en överenskommelse mellan Staten och SKR för att uppnå en god, jämlik och kunskapsbaserad hälso- och sjukvård. Systemet stöds av alla regioner och de flesta styrande myndigheter.

PSVF (Personcentrerade Sammanhållna Vårdförlopp)
Nationellt fastställda kunskapsstöd som fungerar som ramverk för hur en specifik patientgrupp ska tas omhand av vården i Sverige i syfte att vården ska vara jämlik i landet. PSVF sträcker sig från förebyggande arbete till tidig upptäckt, diagnostik, behandling, rehabilitering och sekundärprevention. När ett PSVF når Värmland ansvarar ett lokalt programområde (LPO) för att jämföra målen i PSVF med våra arbetssätt och rutiner i Värmland. Eventuella skillnader dokumenteras i en GAP-analys, vilket sedan ligger till grund för förändrings- och utvecklingsarbete i verksamheten.