Vårdgivarwebben / Nyhetsarkiv / Samverkan i fokus under temavecka om psykisk hälsa
Föreläsare med publik

(H)järnkollsambassadör David Kroon föreläste under en av samverkansdagarna i Karlstad.

Samverkan i fokus under temavecka om psykisk hälsa

Vecka 41 arrangerades fokusveckan för psykisk hälsa i Värmland.
– Vi hade en bredd av olika arrangemang från flera delar i Värmland och många välbesökta seminarier, säger Anna-Carin Johansson, regional koordinator psykisk hälsa i Värmland.

Syftet med den årliga fokusveckan är att skapa större medvetenhet och förståelse för psykisk hälsa och ohälsa. Den är ett samarrangemang mellan de aktörer som samverkar med samordningsgruppen Regional koordinering psykisk hälsa i Värmland. Veckan erbjöd seminarier, workshops och föreläsningar till personer som på olika sätt arbetar med psykisk hälsa i länet och till allmänheten. Nedan är några exempel från veckan.

Samverkansdagar med fokus på barnen

Bland annat ordnades fyra samverkansmöten i Karlstad, Kristinehamn, Sunne och Arvika. Målgruppen var elevhälsan, första linjen unga, socialtjänsten och BUP och syftet att öka förståelsen för varandras arbete och knyta kontakter för att underlätta samverkan.

– Initiativet till dagarna kom från verksamheterna själva, man vill träffas och samverka kring barnen utifrån deras perspektiv, säger Anna-Carin Johansson. Det var välbesökta träffar med cirka 100 anmälda per tillfälle.

I Karlstad föreläste (H)järnkollsambassadör David Kroon om sin barn- och ungdomstid som var fylld av skuldkänslor över att inte passa in, fosterhemsplacering, drogmissbruk, depressioner, panikattacker och kriminalitet. Vändningen kom på ett behandlingshem där han fick ägna sig åt det han vill mest: att skapa musik. Nu lever han på att producera musik och i sin roll som (H)järnkollsambassadör föreläser han också om sin väg ut ur drogmissbruk och depression.

– Att vara en inspiration för andra för att ge tillbaka av min historia idag känns viktigt, säger David Kroon. Då fanns det ändå en mening med det som hände mig.

David har även uppdrag från nätverket NSPH* Värmland som samtalsledare inom öppenvårdspsykiatrin. Där fungerar han som en länk mellan profession och patienter, genom att regelbundet leda samtalsgrupper med patienter, exempelvis om hur de vill förbättra miljön på avdelningen.

Positiv återkoppling på samverkansdagarna

– Vi fick positiv återkoppling på samverkansdagarna, säger Sophia Alm, regional koordinator psykisk hälsa. Många poängterade hur viktigt det är att ses, gärna kommunvis med de parter man samverkar med lokalt i vardagen. Nu ska vi samla ihop materialet vi fått in och återkoppla till deltagarna. Vi tar hand om de synpunkter som kommit in och de blir ett underlag för fortsatt samverkan.

Temakväll om schizofreni

På Centralsjukhuset i Karlstad ordnades en öppen temakväll om schizofreni med föreläsningar av överläkare Tarmo Kariis och av (H)järnkollambassadör Åsa Höij. Åsa berättade utifrån sina erfarenheter om schizofreni och återhämtning.

– För mig var det otroligt viktigt att personalen läste av mig, såg vad jag behövde och bemötte mig på ett bra sätt, säger Åsa. Att fråga vad personen man har framför sig vill är en väldigt viktig och egentligen enkel sak att göra.

En ätstörning drabbar inte bara den som blir sjuk

Vid en föreläsning om ätstörningar berättade Pia Elofsson Varis om närståendeperspektivet när hela hennes liv vändes upp och ner då hennes dotter blev sjuk. I dag arbetar Pia deltid som verksamhetsledare på Frisk & fri Karlstad och brinner för att höja kunskapen om ätstörningar, bryta fördomar och ge stöd till de som idag lever i det hon gått igenom.

Fortsatt analys och uppföljning framöver

Arbetet med planen för god psykisk hälsa fortsätter genom att följa upp och analysera underlag som finns. Analysen kan eventuellt ge svar på om vi behöver mer för att svara på frågan om vi närmar oss målbilder och mål.

* NSPH = nationell samordning psykisk hälsa