Vårdgivarwebben / Nyhetsarkiv / Läkemedelsnytt vecka 23 2022

Läkemedelsnytt vecka 23 2022

Ta del av nytt om läkemedel.

Tillåt utbyte av läkemedel utan förmån

För snart två år sedan gjordes förändringar i lagen om läkemedelsförmåner gällande utbyte av läkemedel. Tidigare omfattades enbart läkemedel inom läkemedelsförmånerna av generiskt utbyte. Efter lagändringen är det även tillåtet att byta läkemedel utan förmån till läkemedel med förmån, om de är utbytbara enligt Läkemedelsverkets utbytbarhetslista.

I utbytbarhetsgrupper där inget av läkemedlen ingår i läkemedelsförmånen tillåts inte generiskt utbyte utan att det specifikt anges på receptet. I några av ordinationsmallarna för sådana läkemedel finns en text i fältet Notera vid administrering där det står ”Byte till generiskt utbytbart läkemedel tillåts”. Det gäller bland annat hostmedicin med bromhexin och efedrin (exempelvis Mollipect, Etrilect), vagitorier med estradiol (exempelvis Vagifem, Vagidonna) samt perorala läkemedel vid erektil dysfunktion (sildenafil, tadalafil, vardenafil). Patienten betalar hela kostnaden för läkemedel som inte ingår i läkemedelsförmånen och priset kan skilja sig åt mellan olika apotek. I Cosmic visas pris 0 kr eller texten Marknadspris.

Du som förskrivare kan också lägga till texten om du förskriver ett läkemedel utan förmån där det inte finns en ordinationsmall. Det kan exempelvis göras vid förskrivning av recept med regionsubvention enligt undantagshantering.

Biverkningsöversikten i Cosmic

Biverkningsöversikt (BIKT) är en nationell källa för läkemedelsbiverkningar som ger en överblick av biverkningar från patientens alla läkemedelsordinationer. De biverkningar som anges i BIKT är de som ingår i respektive läkemedels produktresumé. Idag ingår cirka 9 000 läkemedel i BIKT.

BIKT finns integrerat i både Pascal och Cosmics läkemedelsmodul. BIKT hittas längst ner till vänster i läkemedelslistan i Cosmic (alternativt högst upp till höger i Pascal) på knappen nedan.

Knapp Biverkningsöversikt

Figur 1: Knapp från Cosmic till Biverkningsöversikten

Biverkningsöversikten ger en sammanställning av alla biverkningar rapporterade för patientens alla läkemedelsordinationer. I biverkningsöversikten går det också att söka på en specifik biverkning eller ett organ.

Skärmbild med lista

Figur 2: Biverkningsöversikten

Aktuella restnoteringar

Här uppmärksammas ny information från sortimentsrådet rörande aktuella restnoteringar, utgående läkemedel samt licensläkemedel. Ta del av den fullständiga informationen via Restnoteringar, utgående läkemedel och licensläkemedel.

• Uppdaterat: Actilyse 2 mg och Metalyse 10000E
  • Uppdaterat: Lokalanestetika i kombination med adrenalin